ثبات بازار ارز عامل رشد سرمايه‌گذاري در توليد

تاریخ انتشار : 1402/10/02

به گفته کارشناس اقتصادي، با ثابت اقتصادي و کنترل نرخ ارز، سرمايه‌گذار راحت‌تر در توليد مشارکت خواهد کرد.

عليرضا حجتي؛ کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار ايبنا با اشاره به متوسط رشد ۴ درصدي اقتصاد کشور در دو سال اخير گفت: رشد اقتصادي يعني افزايش بازدهي اقتصاد، به عبارت ديگر رشد اقتصادي يعني توليد ناخالص داخلي در دو سال متوالي رشد فزاينده‌اي را تجربه کرده است.


وي با اشاره به اين که دو نوع رشد اقتصادي داريم که شامل رشد اقتصادي بلند مدت و کوتاه مدت است، گفت: در رشد اقتصادي بلند مدت به جاي اين که منابع را در کالا‌هاي مصرفي هزينه کنيم، در «کالا‌هاي سرمايه‌اي» هزينه مي‌کنيم.


اين کارشناس بيان کرد: وقتي که سرمايه‌ها به سمت کالا‌هاي سرمايه گذاري مي‌رود، در دوره کوتاه مدت مردم عنوان مي‌کنند که رشد اقتصادي را در سفره‌هاي خود احساس نمي‌کنند. علت اين موضوع اين است که دولت منابع خود را صرف «کالا‌هاي سرمايه‌اي» کرده است و کالا‌هاي سرمايه‌اي شامل ماشين آلات، زيرساخت‌ها و ... است و زماني رشد اقتصادي توسط مردم احساس مي‌شود که سرمايه گذاري‌ها به ثمر برسد و در بلند مدت اين سياست دولت اثر خود را بر سفره‌هاي مردم خواهد داشت؛ بنابراين اگر رشد اقتصادي در بلند مدت تداوم داشته باشد، مردم مي‌توانند تاثير رشد اقتصادي را در سفره‌هاي خود احساس کنند.


حجتي با اشاره به تاثير افزايش رشد اقتصادي در رونق توليد در دولت سيزدهم گفت: در زمان‌هايي که رشد اقتصادي و رشد توليد مطرح مي‌شود، در بازار‌هايي که ارتباط مستقيمي به بازار‌هاي پولي و مالي دارند، از جمله در صنعت بيمه مي‌تواند نقش تعيين کننده‌اي داشته باشد. به عنوان مثال در بيمه‌هاي بازنشستگي، افزايش رشد اقتصادي به رشد فروش بيمه‌هاي بازنشستگي کمک مي‌کند.

 

او يادآور شد: هرچه قدر که رشد اقتصادي بالا‌تر باشد درآمد اقتصادي مردم بيشتر افزايش خواهد يافت و وقتي درآمد مردم افزايش يابد آحاد جامعه به اين فکر مي‌افتند که مي‌توانند بيمه هم خريداري کنند، اما زماني که رشد اقتصادي در کار نباشد، اولويت مردم گذراندن امورات روزمره زندگي مي‌شود.


حجتي تاکيد کرد: رشد اقتصادي ضريب نفوذ بيمه را در مردم افزايش مي‌دهد و هر چه قدر که بتوانيم ضريب نفوذ بيمه را تقويت کنيم، استقبال از صنعت بيمه بيشتر خواهد شد و در ادامه صنعت بيمه مي‌تواند آينده بسيار خوبي را براي مردم ترسيم کند.

 

رشد اقتصادي منظم عامل افزايش سرمايه گذاري در توليد

 

وي گفت: اگر سرمايه گذاري احساس کند که با رشد اقتصادي منظمي رو به رو است در توليد سرمايه گذاري خواهد کرد.

 

عضو هيات مديره بيمه کارآفرين افزود: در تمام دنيا اولين شرط براي سرمايه گذاري، امنيت سرمايه گذاري و دومين شرط بازدهي و بازگشت سرمايه است؛ بنابراين ثبات اقتصادي و رشد منظم اقتصادي موجب خواهد شد تا منابع بيشتري از کشور‌هاي مختلف به داخل کشور جذب شود.

 

نوسان بازار ارز عامل عدم سرمايه‌گذاري در توليد

 

حجتي تصريح کرد: وقتي منابع جديد وارد چرخه اقتصاد مي‌شود باعث رشد اقتصادي مي‌شود و گردش مالي در کشور بوجود خواهد آمد، به عبارت ديگر با گردش پول در اقتصاد مي‌توانيم بازدهي بيشتري را کسب کنيم.

 

وي ابراز داشت: با ثابت اقتصادي و کنترل نرخ ارز، سرمايه گذار راحت‌تر در توليد سرمايه گذاري خواهد کرد و با اطمينان به کار خود ادامه خواهد داد.

 

اين کارشناس صنعت بيمه در پايان تاکيد کرد: اگر بازار ارز نوسان داشته باشد برخي‌ها به دنبال نوسان گيري از بازار ارز مي‌پردازند و به سفته بازي مشغول مي‌شوند و در ادامه نوسان بازار ارز موجب عدم سرمايه‌گذاري در توليد مي‌شود.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي