اعتبارسنجي و تحول نظام وثايق در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد

تاریخ انتشار : 1402/10/17

تهران- ايرنا- معاون سياست‌گذاري اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه اين وزارتخانه موضوع اعتبارسنجي و تحول نظام وثايق را پيگيري مي‌کند، گفت: زيربناي بسياري از تحولات حل معضل توثيق است و وزارت اقتصاد برنامه دارد تا بر اساس قانون سامانه توسعه وثايق را گسترش داده و راهبري کند.

به گزارش ايرنا، سيد علي روحاني در دومين کنفرانس ملي «تحول ديجيتال؛ بانک و بيمه» با بيان اينکه وزارت اقتصاد دو موضوع اعتبارسنجي و تحول نظام وثايق را پيگيري مي‌کند، اظهار کرد: موضوع اعتبارسنجي به صورت قانون پيگري شده و وزارت اقتصاد در تامين اطلاعات و استفاده از کاربردهاي اعتبارسنجي تلاش خواهد کرد. اعتبار سنجي، نظام انگيزشي اقتصادي براي پايبندي به تعهدات را در مردم شکل مي‌دهد.

وي افزود: مردم طرف معامله خود را به لحاظ اعتباري نمي‌شناسند و اين سنجش اعتبار فرصتي را براي آحاد اقتصادي فراهم مي‌کند تا طرف معامله خود را ارزيابي کنند. توسعه نظام سنجش اعتبار که در اين دوره به ثمر مي‌رسد، شرايطي را براي صنعت ملي و مردم فراهم مي‌کند تا با اطمينان بيشتري در اقتصاد کشور فعاليت کنند.

روحاني با بيان اينکه در نظام وثيقه گذاري دو مشکل وجود دارد، گفت: نخست اينکه دارايي کوچک افراد نمي‌تواند به عنوان وثيقه قرار بگيرد و دارايي‌هاي بزرگ آحاد اقتصادي نيز براي دريافت تسهيلات کوچک‌تر گرفته مي‌شود. آنچه در اين قانون تمهيد شد اين است که انواع دارايي‌ها بتواند به عنوان وثيقه قرار بگيرند و دارايي‌هاي بزرگ فقط براي وثيقه يک تسهيلات مورد استفاده قرار نگيرد.

معاون سياست‌گذاري اقتصادي وزير اقتصاد تاکيد کرد: زيربناي بسياري از تحولات ما معضل توثيق است و نظام وثايق به وزارت اقتصاد تکليف مي‌کند تا سامانه توسعه وثايق را گسترش داده و راهبري کند.

رشد استارت‌آپ‌ها و افزايش زيرساخت‌ها در کشور

سيد محمدرضا ميرتاج الديني، رئيس فراکسيون راهبردي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين کنفرانس گفت: سرعت بروز فناوري به قدري بالاست که به سال هم نمي‌رسد. در ديجيتال همانند دانش قديم به قرن نياز نداريم و اگر تلاش نکنيم عقب مي‌مانيم. آيا سرعت کشور ما با تغيير سرعت تکنولوژي همگام است؟ خير ما سرعت پاييني داريم و بايد گام‌هاي بزرگي برداريم.

وي با اشاره به اينکه تحول در دنياي ديجيتال مفهوم حکمراني را تغيير مي‌دهد، افزود: يکي از آثار حکمراني ديجيتال بهبود خدمات عمومي است تا دولت‌ها مسير مستقيم داشته و براساس نيازها پاسخگو باشند. وقتي اشتراک سازماني باشد، استفاده از کاغذ کم مي‌شود. براي نمونه ثبت نام در انتخابات مجلس در دوره‌هاي قبلي کاغذي بود، اما امسال ديجيتالي شد.

ميرتاج الديني ادامه داد: بايد ببينيم رابطه حکمراني ديجيتال با حکمراني اسلامي چگونه است؟ حکمراني اسلامي رويکردها و اصول را نشان مي‌دهد و حکمراني ديجيتال شيوه‌ها و ابزار را نمايان مي‌کند. حاکمان در حکمراني اسلامي نبايد چيزي را پنهان کنند. عدالت اصل است و توازن در مسائل مالي و بودجه بايد رعايت شود.

اين نماينده مجلس تاکيد کرد: در برخي موارد مانند يارانه‌هاي غيرمستقيم هرکسي ظرف بزرگ‌تري دارد، برداشت بيشتري دارد. يک خانواده فقير نبايد ناشناخته باشد که امکانات دريافت نکند بلکه حکمراني ديجيتال بستري را فراهم مي‌کند که اطلاعات و کاوش شگل بگيرد.

اين نماينده مردم در مجلس ادامه داد: کالابرگ الکترونيکي از سه سال قبل در مجلس مطرح شد و مي‌خواهيم ۱۱ قلم کالا را در اين قالب توزيع کنيم. امروز زيرساخت مورد نياز در بانک مرکزي فراهم شده و بايد خريد با کارت يارانه و با قيمت مصوب دولت باشد که اين مصداق استفاده از زيرساخت‌هاي ديجيتال است.

ميرتاج‌الديني بيان کرد: در حوزه ديجيتال شاهد رشد استارت‌آپ‌ها و افزايش زيرساخت‌ها هستيم. صندوق شبکه توسعه فيبرنوري مصوب شده و هدفگذاري براي پوشش ۲۰ ميليون اتصال فيبرنوري انجام شده است.

وي درباره سرمايه انساني اظهار کرد: بستر جذب اين افراد را فراهم نکرديم و بايد بستر بهره‌مندي از افراد تحصيل کرده و ماهر را فراهم کنيم. بايد دبيرخانه دائمي اين کنفرانس را ايجاد کنيم.

رهنگاشت حمايت از فين‌تک‌ها تدوين شد

مهران محرميان، معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي هم با بيان اينکه رهنگاشت حمايت از فين‌تک‌ها در بانک مرکزي تدوين شده و به‌زودي اعلام مي‌شود، گفت: اگر همه کارها را بانک مرکزي بخواهد انجام دهد، خيلي توفيق ۱۰۰ درصدي حاصل نمي‌شود. رکتک‌ها حلقه مفقوده اين فضا هستند و دغدغه‌هاي نهاد تنظيم‌گر را شناسايي کنند.

وي افزود: رکتک‌ها در ايران خيلي گسترده نشده‌اند، اما ساير حوزه‌هاي فين‌تک بايد به اين مهم بپردازند. وقتي حوزه‌اي از منظر تخلفات شفاف شود، تنظيم‌گر با رويکرد سهل‌گيرانه‌تري وارد مي‌شود.

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي اظهار کرد: با استفاده از فناوري هوش مصنوعي مي‌توان فضا را شفاف کرد و هرچقدر فين‌تک‌ها شفاف باشند، شتاب افزايش مي‌يابد.البته نيروي انساني را در حوزه‌هاي مختلف داريم، اما به دليل محدوديت پرداخت به خصوص در حوزه فناوري اطلاعات در اين بخش مشکل داريم و با همکاري مجلس مي‌توان راهگشا بود.

حکمراني ديجيتال سبب کارايي خدمات و افزايش اعتماد مردم به دولت مي‌شود

بابک نگاهداري، رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين کنفرانس گفت: موضوع تحول ديجيتال و هوش مصنوعي اهميت ويژه‌اي دارد و مرکز پژوهش‌ها روي اين موضوع متمرکز شده است.

وي با بيان اينکه ۱۳ گزارش تخصصي با هوش مصنوعي در ابعاد مختلف منتشر کرده است، افزود: اگر حکمراني ديجيتال شود، کارايي خدمات افزايش، انطباق با مقررات ارتقا و اعتماد مردم به دولت افزايش مي‌يابد و بسياري از چالش‌هاي حکمراني حل خواهد شد. همه جنبه‌هاي حکمراني تحت تاثير تحولات ديجيتال قرار دارد، زيرا اين تحول ديجيتال شامل سيستم‌ها، مدل‌هاي کسب و کار و ساختار مديريت زنجيره‌ها است و بايد در اين بخش‌ها اقدام کنيم.

رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس عنوان کرد: تحول ديجيتال، بانک و بيمه به افزايش خدمات و امنيت مشتريان منجر مي‌شود، هزينه‌هاي بانک و بيمه کاهش يافته و فرصت‌هاي اين دو بخش بيشتر مي‌شود.

نگاهداري گفت: در صنعت بيمه کمتر ورود فناوري‌هاي نوين و هوش مصنوعي را داريم و در اين عرصه شاهد کندي هستيم که محدوديت‌هاي نظارتي نيز در اين بخش موثر بوده است. هنوز اعتبارسنجي مشتريان در بيمه با استفاده از تحولات ديجيتال خيلي رخ نداده و تحولات بلاکچين نيز از نگاه حکمراني قابل توجه است. اميدوارم بتوانيم ارائه خدمات براساس قراردادهاي هوشمند را در دستور کار قرار دهيم و اين مهم در بانک و بيمه موثر است.