رشد پايه پولي و نقدينگي باز هم کم شد

تاریخ انتشار : 1402/10/20

با اجراي سياست‌هاي پولي بانک مرکزي، رشد پايه پولي ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولي خود از ابتداي سال جاري از ۴۵ درصد در فروردين‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذرماه کاهش يافت. نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدينگي نيز از ۳۳.۴ درصد در پايان آذرماه ۱۴۰۱ طي يک روند نزولي به ۲۷ درصد در پايان آذرماه ۱۴۰۲ کاهش يافته است

به گزارش ايسنا، تحولات کل‌هاي پولي در آذر ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که بر اين اساس، حجم نقدينگي در پايان آذرماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۴۹۸۰.۰ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به پايان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۳ درصد رشد نشان مي‌دهد.

همچنين نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدينگي از ۳۳.۴ درصد در پايان آذرماه ۱۴۰۱ طي يک روند نزولي به ۲۷ درصد در پايان آذرماه ۱۴۰۲ کاهش يافته است.

کاهش قابل ملاحظه رشد نقدينگي از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۷ درصد درپايان آذرماه ۱۴۰۲ حاکي از تحقق اهداف برنامه پولي تنظيم شده و توفيق بانک مرکزي در اجراي سياست کنترل مقداري رشد ترازنامه بانک‌ها در دوره اخير است.

بر اساس اين گزارش، پايه پولي در آذرماه سال ۱۴۰۲ نيز رقم ۱۰۲۳۱.۹ هزار ميليارد ريال را به ثبت رساند. بر اين اساس پايه پولي در پايان آذرماه سال جاري رشدي معادل ۱۹.۰ درصد را نسبت به پايان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

رشد پايه پولي ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولي خود از ابتداي سال جاري از ۴۵.۰ درصد در فروردين‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذرماه کاهش يافت.

لازم به اشاره است؛ ضريب فزاينده نقدينگي نيز در پايان آذرماه ۱۴۰۲ نسبت به پايان سال ۱۴۰۱، معادل ۰.۶ درصد کاهش يافت و به رقم ۷.۳۲۸ رسيد.