ضوابط سرمايه‌گذاري مشترک بانک‌ها با صندوق نوآوري و شکوفايي ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1402/11/01

بانک مرکزي ضوابط ناظر بر سرمايه‌گذاري مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با صندوق نوآوري و شکوفايي رابه شبکه بانکي ابلاغ کرد.

به گزارش ايبنا؛ اين بانک با صدور بخشنامه شماره ۰۲.۲۶۴۷۹۴ به تاريخ ۱۴۰۲.۱۰.۲۸ خطاب به تمامي بانک‌ها و موسسات اعتباري تاکيد کرد:

پيرو بخشنامه شماره ۷۷۶۷۰‏/۰۱ مورخ ۳۰‏/۳‏/۱۴۰۱ موضوع ابلاغ احکام مرتبط با شبکه بانکي کشور مقرر در «قانون جهش توليد دانش‌بنيان»، همانگونه که مستحضرند وفق بند (الف) ماده (۱۸) آن قانون؛ سرمايه‌گذاري مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با صندوق نوآوري و شکوفايي در طرح‌هاي مصوب شوراي راهبري فن‌آوري‌ها و توليدات دانش‌بنيان از شمول بند (ب) ماده (۱۶) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، مستثني شد و به عنوان فعاليت بانکي تلقي گرديد.

ليکن مؤسسات اعتباري و صندوق نوآوري و شکوفايي مکلف شدند حداکثر پس از هفت سال از تاريخ آغاز سرمايه‌گذاري، نسبت به اتمام سرمايه‌گذاري و خروج از آن اقدام نمايند. خاطرنشان مي‌سازد به استناد حکم قانوني مذکور، «دستورالعمل اجرايي بند (الف) ماده (١٨) قانون جهش توليد دانش‌بنيان» در جلسه مورخ ٢٠‏/١٠‏/١٤٠١ شـوراي راهبـري فنـاوري¬ها و توليدات دانش‌بنيان مصوب گرديد که وفق ماده (۱۲) آن مقرر گرديد بانک مرکزي با همکاري معاونت علمي، فن‌آوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور و صندوق نوآوري و شکوفايي، چهارچوب ضوابط سرمايه‌گذاري مشترک مؤسسات اعتباري با صندوق نوآوري و شکوفايي را تدوين و ابلاغ نمايد.

با عنايت به مراتب مذکور، اين بانک با همکاري معاونت علمي، فن‌آوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور و صندوق نوآوري و شکوفايي، «ضوابط ناظر بر سرمايه‌گذاري مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با صندوق نوآوري و شکوفايي» را تدوين نمود که در جلسه مورخ ۲۲‏‏‏‏‏/۹‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباري بانک مرکزي مطرح و مورد تصويب قرار گرفت.

به موجب دستورالعمل مذکور، مؤسسه اعتباري مجاز است با رعايت مفاد دستورالعمل، در يک شرکت پروژه فن‌آور، نوآور و يا دانش‌بنيان، يک صندوق سرمايه‌گذاري خصوصي و نيز در صندوق سرمايه‌گذاري پروژه و گواهي شراکت تأمين مالي جمعي با مشارکت صندوق نوآوري و شکوفايي، سرمايه‌گذاري نمايد. همچنين حداکثر سهم مشارکت مؤسسه اعتباري در مصاديق سرمايه‌گذاري مذکور، ۴۰ درصد مي‌باشد. ضمن آن که، سرمايه‌گذاري مؤسسه اعتباري صرفاً در مرحله پذيره‌نويسي (انتشار، تأسيس يا افزايش سرمايه) مجاز است. علاوه بر اين، مؤسسه اعتباري بايد هرگونه تغيير در اساسنامه، اميدنامه، ساختار مالکيتي و مديريتي مصاديق سرمايه گذاري موضوع اين ضوابط را بلافاصله به بانک مرکزي اطلاع دهد و نکته شايان ذکر ديگر آن که، سرمايه‌گذاري موضوع دستورالعمل حاضر، توسط اشخاص وابسته مؤسسه اعتباري ممنوع است؛ لذا ضمن ايفاد يک نسخه از ضوابط موصوف به شرح پيوست، خواهشمند است دستور فرمايند، مراتب به قيد تسـريع و بـا لحــاظ مفــاد بخشــنامه شـماره ١٤٩١٥٣‏‏‏‏‏/٩٦ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامي واحد‌هاي ذي‌ربط آن بانک‏‏‏‏‏/مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ شـده و بر حسـن اجراي آن نظارت دقيق به عمل آيد. ‏‏‏‏‏

 

«ضوابط ناظر بر سرمايه‌گذاري مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با صندوق نوآوري و شکوفايي»