افزايش اعطاي تسهيلات شبکه بانکي به دانش‌بنيان‌ها به ۱۴۰ همت

تاریخ انتشار : 1402/11/08

وزير اقتصاد و امور دارايي گفت: شبکه تسهيلات و اعتبارات بانکي کشور در سال ۱۴۰۱ دو برابر سال ۱۴۰۰، ضمانت‌نامه براي دانش‌بنيان‌ها صادر کرده است و عدد ۵۵ هزار ميليارد تومان به بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسيد و در حوزه تسهيلات نيز رشد نسبتا قابل توجهي از ۹۰ هزار ميليارد تومان به بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

به گزارش ايسنا، احسان خاندوزي در رويداد معرفي دستاوردهاي شبکه بانکي در تامين مالي شرکت‌هاي دانش‌بنيان، گفت: تلاش شده است اقتصاد کشور از متکي بودن به خام فروشي و وابسته به ذخاير معدني به سمت اقتصاد دانش بنيان سوق داده شود. در هفته گذشته که از ۱۰۰ شرکت برتر حوزه صنعتي تقدير شد، اعلام کردم بسياري از شرکت هاي بزرگ کشور نه متکي به ارزش افزوده ناشي از بهره‌وري و دانش، بلکه عمدتا بر امتياز منابع خدادادي تکيه دارند. اين شرکت‌ها ناشي از دسترنج مغز افزارها و تلاش‌هاي علمي و صنعتي کشور نيستند.

وي ادامه داد: من از زحمات شبکه بانکي تشکر مي‌کنم که تلاش مي‌کنند ريل کهنه سياست‌هاي اعتباري کشور اعم از تسهيلات و ساير ابزارها را به سمت مقصد جديد هدايت کنند و در اين ميان چند اتفاق مبارک نيز رخ داده است.

خاندوزي خاطر نشان کرد: بخش کوچکي از اين اتفاقات اين است که شبکه تسهيلات و اعتبارات بانکي کشور در سال ۱۴۰۱ دو برابر سال ۱۴۰۰، ضمانت‌نامه براي دانش‌بنيان‌ها صادر کرده است و عدد ۵۵ هزار ميليارد تومان به بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسيد و در حوزه تسهيلات نيز رشد نسبتا قابل توجهي از ۹۰ هزار ميليارد تومان به بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

وزير اقتصاد و امور دارايي يادآور شد: اين اتفاق هر چند بسيار درخور تحسين است، ولي خيلي با هدف‌گيري‌ها فاصله دارد و از مديران عامل بانک‌ها مي‌خواهم که اگر سقف بانک مرکزي به آنها اجازه دهد، بخشي از تسهيلاتي را که بايد به شرکت‌هاي دانش‌بنيان معرفي شده به بانک‌ها اختصاص يابد، پرداخت کنند.

خاندوزي اضافه کرد: علاوه بر آن نياز است ساير شرکت‌هاي متقاضي اعتبارات، به سمت ابزارهاي جديد تسهيلات هدايت شوند. اين اقدامات در ۵۰ روز باقي مانده تا پايان سال اجرايي شود و در اين زمينه بايد اطلاع رساني شود.

وي افزود: براي اين منظور يا ما مي‌توانيم بنشينيم تا شرکت‌ها به سمت بانک‌ها بيايند و يا يک نظام تامين مالي به استقبال شرکت‌هاي دانش بنيان برود؛ يعني همان مساله اي که در روش هاي تامين مالي بورسي رخ داد. اگر به صورت طبيعي مسير طي مي‌شد ما نمي‌توانستيم براي يکي از شرکت‌ها در مدت يک تا دو روز ۲ هزار ميليارد تومان منابع بورسي براي يک محصول دانش‌بنيان در اختيار اين شرکت قرار دهيم.

وزير اقتصاد ادامه داد: تلاش داريم از طريق خط ويژه‌اي که براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در نظر گرفته‌ايم، اين مسير را براي اين شرکت‌ها کوتاه‌تر کنيم و پيچيدگي‌هاي متعددي را که نظام اداري و بوروکراسي کشور در پيش پاي شرکت هاي دانش بنيان قرار داده است، تا حد ممکن تسهيل کنيم که اين شرکت‌ها از اين مسير عبور کنند تا بتوانيم نقش شايسته‌اي را ايفا کنيم.

وي خاطر نشان کرد: به نظر ما وضع موجود تامين مالي شرکت‌هاي دانش‌بنيان با قابليت‌هايي که جوانان ما در شرکت‌هاي دانش‌بنيان دارند، فاصله زيادي دارد و بارها نيز اعلام کردم که به نظر ما اگر از انحراف منابع نگران نيستيم و اطمينان داريم که تسهيلات به توليد اصابت مي‌کند و پيامد تورمي به دنبال ندارد، در سياست کنترل تورم بايد براي اين بخش از توليد که انحراف ندارد، مسير ويژه‌اي باز شود.

خاندوزي ادامه داد: تاکنون قانون اجازه نمي‌داد که بانک‌ها سرمايه‌گذاري مستقيم کنند، ولي قانون جهش توليد دانش‌بنيان به درستي اين مسير را باز کرد و ما خوشحاليم که بانک ملت و يکي از بانک‌هاي خصوصي در اين زمينه پيشگام شدند و اين تاکيد را براي ساير بانک‌ها داريم که براي سال ۱۴۰۳ تعداد بيشتري از بانک‌ها از اين ظرفيت قانوني استفاده کنند براي تامين مالي بخش‌هاي توليدي.