پيش‌بيني رشد اقتصادي ايران صعودي شد

تاریخ انتشار : 1402/11/11

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني خود از رشد توليد ناخالص داخلي جهاني را براي سال ۲۰۲۴ به سمت بالا بازبيني کرد.

به گزارش ايسنا، صندوق بين‌المللي پول (IMF) پيش‌بيني رشد اقتصاد جهاني خود را براي سال ۲۰۲۴ به سمت بالا اصلاح کرد که منعکس‌کننده ارتقاء برخي از اقتصادهاي پيشرو است.

پيش‌بيني مي‌شود رشد جهاني در سال جاري ميلادي، ۳.۱ درصد باشد که ۰.۲ درصد بيشتر از پيش‌بيني‌هاي قبلي اين سازمان در ماه اکتبر است، در حالي که برآورد براي سال ۲۰۲۵ بدون تغيير در ۳.۲ درصد باقي مانده است.

صندوق بين‌المللي پول در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهاني ماه ژانويه اعلام کرد که اين امر ناشي از انعطاف‌پذيري بهتر از حد انتظار در ايالات‌متحده و چندين بازار بزرگ نوظهور و اقتصادهاي در حال توسعه همچنين حمايت مالي از سوي چين است.

اين گزارش افزود ارقام هر دو براي سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کمتر از ميانگين سالانه تاريخي ۳.۸ درصد است که دليل آن سياست‌هاي پولي سختگيرانه، لغو حمايت‌هاي مالي و رشد بهره‌وري پايين است.

صندوق بين‌المللي پول با اشاره به کاهش سريع‌تر از حد انتظار تورم، در بحبوحه کاهش اختلالات عرضه و سياست‌هاي پولي محدود، پيش‌بيني مي‌کند که تورم کل جهاني در سال ۲۰۲۴ به ۵.۸ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ درصد کاهش يابد.

انتظار مي‌رود اقتصاد ايالات‌متحده در سال جاري ۲.۱ درصد رشد کند، بازنگري رو به بالا ۰.۶ درصدي که منعکس‌کننده اثرات انتقال آماري از نتيجه رشد قوي‌تر از حد انتظار در سال گذشته است. پيش‌بيني رشد اقتصاد آمريکا براي سال ۲۰۲۵ از ۱.۸ درصد به ۱.۷ درصد کاهش يافته است.

صندوق بين‌المللي پول با کمک رشد قوي‌تر از حد انتظار در سال ۲۰۲۳ و افزايش هزينه‌هاي دولت براي ظرفيت‌سازي در برابر بلاياي طبيعي، پيش‌بيني رشد خود را براي چين ۰.۴ درصد افزايش داد و به ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ رساند.

پيش‌بيني مي‌شود دومين اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۵ به ميزان ۴.۱ درصد رشد کند که نسبت به پيش‌بيني ماه اکتبر تغييري نکرده است.

انتظار مي‌رود توليد ناخالص داخلي منطقه يورو در سال ۲۰۲۴ به ميزان ۰.۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ميزان ۱.۷ درصد افزايش يابد که به ترتيب ۰.۳ درصد و ۰.۱ درصد کاهش يافته است.

پيش‌بيني رشد اقتصاد ترکيه براي سال ۲۰۲۴ به ۳.۱ درصد افزايش يافت، در حالي که پيش‌بيني قبلي سه درصد بود همچنين رقم  ۳.۲ درصد براي سال ۲۰۲۵ ثابت نگه داشته شد.

انتظار مي‌رود اقتصاد هند نيز با تقويت تقاضاي داخلي انعطاف‌پذير، در هر دو سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با رشد ۶.۵ درصدي نسبت به رقم ۰.۲ درصد ماه اکتبر  رشد کند.

صندوق بين‌المللي پول گزارش کرد پيش‌بيني رشد اقتصادي ايران در سال ميلادي ۲۰۲۴ ميزان ۳.۷ و براي سال ۲۰۲۵ به ميزان ۳.۲ درصد اعلام شد که نسبت به رقم پيش‌بيني شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳ براي سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ از ۱.۲ افزايش يافته است.