استارت دوباره گفت‌وگوهاي اتاق

تاریخ انتشار : 1402/11/14

دنياي اقتصاد -گروه بازرگاني : امروز پس از نزديک به ۷ماه توقف جلسات شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش‌خصوصي، کار اين شورا از سرگرفته مي‌شود. از زمان رياست صمد حسن‌زاده به نظر مي‌رسد هم دولت و هم مجلس خواهان تعامل با اتاق هستند. همراه بودن حسن‌زاده با رئيسي در سفر ترکيه و ديدار پورابراهيمي با هيات رئيسه جديد را مي‌توان نشاني از آغاز تعاملات دانست.

رئيس جديد اتاق بازرگاني ايران ماموريت  خود را پرخبر آغاز کرد؛ اخباري که نشان از حمايت مقام‌‌‌‌‌‌‌هاي رسمي از او، هم در دولت و هم در مجلس دارد. در همان روزهاي نخست و کمتر از يک هفته از آغاز کار خود، صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده به‌همراه ابراهيم رئيسي و تيم بلندپايه همراه او  راهي ترکيه شد. او در ترکيه سخنراني کرد و سخنان او بازتاب رسانه‌اي نيز داشت.

اکنون خبر ديدار و گفت‌وگوي او با رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مخابره شده‌است. محمدرضا پورابراهيمي با حضور خود در اتاق ايران با رئيس و نايب‌رئيس اتاق ديدار و گفت‌وگو کرده است و از رفع يکي از موانع مهمي که در دوران رياست حسين سلا‌‌‌‌‌‌‌ح‌‌‌‌‌‌‌ورزي وجود داشت، سخن گفته است؛ تشکيل دوباره شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش‌خصوصي که اين‌بار علني و با حضور خبرنگاران برگزار مي‌شود.

تعطيلي گفت‌وگو

از آن هنگام که بحث بر سر رياست حسين سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزي بالا گرفت، يعني از همان نخستين روزهاي پس از انتخابات رئيس اتاق ايران، واکنش دولت تعطيلي شوراي گفت‌وگو  و نيز دعوت‌نکردن از  او به نشست‌‌‌‌‌‌‌ها، شوراها و جلساتي بود که مطابق قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار، بايد با حضور رئيس اتاق يا نماينده او برگزار مي‌شد.

اين مساله دو واکنش در پي داشت. گروهي با انتقاد از اين عملکرد دولت و با استناد به لزوم دعوت رئيس اتاق ايران به اين مجامع تا زماني‌که برکناري او قانونا اعلام نشده‌است، مقام‌‌‌‌‌‌‌هاي رسمي را به ترک‌فعل و عمل خلاف قانون متهم مي‌کردند؛ مساله‌اي که به گفته آنها به تضعيف عملکرد اتاق، به‌ويژه با توجه به نقش مشورتي اين نهاد براي ۳ قوه منجر مي‌شود.

گروه دوم نيز معتقد بودند اتاق با اين روند تضعيف مي‌شود اما استدلال آنها جهت عکس داشت. به گفته اين دسته از آنجا که سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزي به مجامع دعوت نمي‌شود و همين‌‌‌‌‌‌‌طور به دليل اينکه به ادعاي آنها با دولت و مجلس تقابل مي‌کند، منافع اتاق بازرگاني را به‌خطر انداخته‌است.

به باور اين منتقدان رئيس سابق اتاق، با زمينه‌‌‌‌‌‌‌سازي پيگيري اين رويه از سوي دولت هم شأن اتاق را پايين آورده است – چراکه به هيچ مجمعي دعوت نمي‌شود–  و هم به دليل بي‌‌‌‌‌‌‌خبري از رويدادهاي جاري کشور، منافع اعضا را به‌خطر انداخته است.

اين بحث اين‌قدر تکرار شد که به ملال کشيد و در نهايت نيز تکليف اين ماجرا با برکناري سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزي يکسره شد.

آغاز گفت‌وگو

به‌نظر مي‌رسد دولت و مجلس قصد دارند با حمايت تمام قد خود از رئيس جديد اتاق ايران، اهميت تعامل مناسب با دولت را هرچه برجسته‌‌‌‌‌‌‌تر و مزاياي آن را به فعالان بخش‌خصوصي يادآوري کنند. سفر صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده دوشادوش رئيس‌جمهور به ترکيه نخستين نمونه اين موضوع  بود.

اکنون با حضور محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، در اتاق ايران دومين قوه از قواي سه‌‌‌‌‌‌‌گانه کشور نيز روي‌خوش به رئيس جديد اتاق ايران نشان‌داد، هرچند پورابراهيمي در دوران رياست سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزي نيز يک‌بار در اتاق حاضر شده‌بود که انتقاداتي از سوي جناح مقابل را به‌همراه داشت. با اين حال در اين ديدار که جز پورابراهيمي و حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، نايب‌رئيس اتاق ايران نيز حضور داشت بر لزوم تشکيل دوباره شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش‌خصوصي تاکيد شد؛ جلسه‌‌‌‌‌‌‌اي مهم که مدتي است تعطيل شده و پيش از آن نيز از زماني به بعد غير‌علني برگزار مي‌شد، اما اين‌بار براي شرکت در آن براي اصحاب‌رسانه نيز دعوتنامه ارسال شده‌است. مساله‌اي که حتي اگر جنبه تبليغاتي داشته‌باشد، نتيجه آن مثبت خواهد بود.

حالا بايد منتظر نشست و ديد آيا حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده مشاور خوبي براي سه‌قوه خواهد بود يا نه؟

در جلسه چه گذشت؟

محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي‌اسلامي با حضور در اتاق ايران با صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئيس، محمدرضا بهرامن، نايب‌‌‌‌‌‌‌رئيس و محمدرضا رمضاني، معاون امور مجلس اتاق ايران ديدار و گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو کرد.

در اين نشست، همفکري پارلمان بخش‌خصوصي و مجلس شوراي‌اسلامي در بررسي طرح‌ها و لوايح موثر در بهبود محيط کسب‌وکار به‌عنوان يکي از مطالبات قديمي بخش‌خصوصي بحث و تبادل‌‌‌‌‌‌‌نظر شد. زمينه‌‌‌‌‌‌‌سازي قانون براي رفع مشکلات موجود در مسير فعاليت‌هاي اقتصادي، ازجمله مواردي بود که دو طرف بر آن تاکيد داشتند. محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي‌اسلامي، با اشاره به اينکه اتاق ايران مشاور سه قوه محسوب مي‌شود، گفت: همفکري مجلس و بخش‌خصوصي در جلسات کارشناسي و شوراي گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو، نقش پررنگي در رفع موانع کسب‌وکار و بهبود شرايط براي فعاليت‌هاي اقتصادي داشته و در ادامه نيز با نگاهي به تجربيات گذشته، مي‌توان اين مسير را با سرعت و دقت بيشتر ادامه داد.

صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئيس اتاق ايران نيز در اين نشست ضمن قدرداني از همراهي مجلس براي رفع مشکلات محيط کسب‌وکار، گفت: بدنه کارشناسي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران همواره آماده همفکري با نمايندگان مجلس بوده و نتيجه اين همفکري‌‌‌‌‌‌‌ها مي‌تواند به حل مشکلات محيط کسب‌وکار که برخي از سال‌ها پيش لاينحل باقي‌مانده‌است، کمک کند.