بدهي 7 ميليارد دلاري بخش خصوصي به صندوق

تاریخ انتشار : 1402/11/15

مديرعامل صندوق توسعه ملي با بيان اينکه ميزان معوقات صندوق توسعه ملي به حدود 6 الي 7 ميليارد دلار مي‌رسد، گفت: در اين مدت يا از سهام اين شرکت‌هاي بدهکار دريافت کرده‌ايم و براي تسويه، مابه‌ازاي بدهي‌ها، دارايي هم تهاتر مي‌شود.

مهدي غضنفري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره ميزان معوقات صندوق توسعه ملي و مدت زمان اين معوقات اظهار داشت: ميزان معوقات صندوق توسعه ملي به حدود 6 الي 7 ميليارد دلار مي‌رسد که اين معوقات از ابتداي تولد صندوق ايجاد شده‌ است.

وي با بيان اينکه اين بدهکاران از بخش خصوصي هستند، ادامه داد: اين بدهي‌ها به تدريج تسويه مي‌شوند در اين مدت يا از سهام اين شرکت‌هاي بدهکار دريافت کرده‌ايم و براي تسويه، مابه‌ازاي بدهي‌ها، دارايي هم تهاتر مي‌شود. البته برخي از اين بدهکاران براي پرداخت بدهي‌ها مهلت بيشتري از صندوق درخواست کرده‌اند که با اين درخواست آنها هم موافقت کرده‌ايم.

مديرعامل صندوق توسعه ملي در پاسخ به اين سوال که بدهکاران اين بدهي‌ها را با چه نرخي تسويه مي‌کنند، گفت: بدهي‌ها با همان نرخ ذکر شده در قرارداد که 6 تا 7 درصد است، پرداخت مي‌شود. ساز و کار پرداخت بدهي به صندوق توسعه ملي معمولا اين گونه است که بدهکاران ريال به بانک مرکزي تحويل مي‌دهند و ريال تبديل به دلار نيمايي مي‌شود و از محل دلار نيمايي بدهي‌ها تسويه مي‌شود.

غضنفري همچنين درباره سهم صندوق در بودجه 1403 ‌ تاکيد کرد: سهم صندوق در بودجه سال آينده 45 درصد است که مانند روال سال گذشته بوده که البته هر سال يک پله اضافه مي‌شود.