سامانه جديد بانک مرکزي با اطلاعات ۱۵۰۰ متغير اقتصادي رونمايي شد

تاریخ انتشار : 1402/11/17

از سامانه جديد بانک اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي کشور رونمايي شد.

به گزارش ايبنا، در پنجمين روز از ايام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامي، در مراسمي با حضور رئيس کل بانک مرکزي و معاونين اين بانک از سامانه جديد بانک اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي کشور رونمايي شد.

 

بانک مرکزي به منظور تسهيل روند پژوهش و دسترسي مطلوب‌تر به اطلاعات اقتصادي و در راستاي رويکرد دولت سيزدهم مبني بر شفاف سازي حداکثري اطلاعات سامانه بانک اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي کشور را با مهندسي مجدد ارتقا داده است و اکنون نسخه جديد اين سامانه آماده ارائه به عموم کاربران با اطلاعات بيش از يک هزار و پانصد متغير مهم اقتصادي کشور است.

 

اين بانک در سال ۱۳۸۵، سامانه اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي را با هدف دسترسي آسان اساتيد، پژوهشگران، محققان، دانشجويان و کارشناسان به روند تاريخي متغير‌هاي مختلف اقتصادي ايجاد کرده است و مهمترين متغير‌هاي اقتصادي را به دو زبان فارسي و لاتين در بستر اينترنت در اختيار عموم قرار داده است.

 

بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به عنوان متولي و تنظيم‌کننده نظام پولي و بانکي کشور، يکي از مراجع اصلي توليد و انتشار آمار‌هاي اقتصادي بشمار مي‌رود و پردازش آمار در چارچوب استاندارد‌هاي بين‌المللي در اين نهاد قدمتي طولاني دارد.

 

بانک مرکزي در سال ۱۳۸۵، سامانه اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي را با هدف دسترسي آسان اساتيد، پژوهشگران، محققان، دانشجويان و کارشناسان به روند تاريخي متغير‌هاي مختلف اقتصادي ايجاد کرده است و مهمترين متغير‌هاي اقتصادي را به دو زبان فارسي و لاتين در بستر اينترنت در اختيار عموم قرار داده است.

 

در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزي به منظور تسهيل روند پژوهش و دسترسي مطلوب‌تر به اطلاعات اقتصادي، تصميم به ارتقا و مهندسي مجدد سامانه بانک اطلاعات سري‌هاي زماني اقتصادي کشور گرفته است و اکنون نسخه جديد اين سامانه آماده ارائه به عموم کاربران است.

 

اين سامانه مشتمل بر بيش از يک هزار و پانصد متغير مهم اقتصادي است که لازمه‌ي انجام بسياري از کار‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي کشور مي‌باشند. اين اطلاعات در ۱۳ سرفصل کلي شامل عناوين ذيل طبقه بندي شده‌اند.

- بخش خارجي
- متغير‌هاي پولي و اعتباري
- بورس
- شاخص‌هاي قيمت
- انرژي
- صنعت و معدن
- ساختمان و مسکن
- حمل و نقل
- کشاورزي
- امور اجتماعي
- نيروي انساني و اشتغال
- حساب‌هاي ملي
- وضعيت مالي دولت
 


هر يک از متغير‌هاي اقتصادي در عناويني که بيان شد با تواتر‌هاي سالانه، فصلي و ماهانه در بازه‌هاي زماني طولاني در دسترس کاربران اين سامانه قرار گرفته است.

از مهمترين ويژگي‌هاي نسخه جديد سامانه مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

سهولت دسترسي با مرورگر‌هاي مختلف و تسريع در بروزرساني آمار‌هاي جديد
ارتقاي قابليت‌هاي گرافيکي و مشاهده برخط انواع نمودار‌ها در مقاطع زماني دلخواه
امکان مقايسه روند تاريخي متغير‌هاي اقتصادي در قالب نمودار‌هاي تحليلي مناسب
ارائه برخي از شاخص‌ها آماري مهم و نيز متغير‌هاي مرتبط با انتخاب هر متغير از ميان فهرست متغير‌هاي انتخاب شده
امکان مقايسه همزمان نموداري دو دسته از متغير‌هاي با واحد‌هاي مختلف
استفاده از قالب و ظاهر بهتر همتراز با سامانه‌هاي مرجع بين‌المللي و سامانه‌هاي اطلاعات اقتصادي کشور‌هاي پيشرفته
و در نهايت قابليت ارتقاء ويژگي‌هاي فني و کاربري از جمله مهمترين مزيت‌هاي سامانه جديد بانک اطلاعات سري­هاي زماني متغير‌هاي اقتصادي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است.