اطلس سرمايه‌گذاري بستر سرمايه‌گذاري را تسريع و تسهيل مي‌کند

تاریخ انتشار : 1402/11/17

وزير امور اقتصاد و دارايي تاکيد کرد: در دو سال گذشته رشد اقتصاد از چاله رکود خارج شد و تدوام رشد آن نيازمند اين است که مسير سرمايه‌گذاري را تسريع و تسهيل کنيم و اطلس سرمايه‌گذاري مي‌تواند اين بستر را ايجاد کند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد احسان خاندوزي در مراسم رونمايي از اطلس سرمايه‌گذاري کشور گفت: آن چيزي که از اين پروژه و طرح دنبال مي‌کرديم، اين بود که با سرعت و هم‌افزايي طيف وسيعي از دستگاه‌ها به ويژه سازمان نقشه‌برداري و دستگاه‌هاي استاني به اجرا برسد و در اين مدت هم شاهد قدم به قدم پيشرفت اين کار بوديم و از اين‌رو منتظر بودم اين اقدام ارزشمند را امروز در اين جمع رونمايي کنم.

وي با اشاره به اهميت اطلس سرمايه‌گذاري اظهار داشت: اطلس سرمايه‌گذاري از دو جهت اهميت دارد. موضوع اول خدمتي است که اطلس سرمايه‌گذاري به سرمايه‌گذاران کشور ارائه مي‌دهد که اين اقدام کليدي در ميزان موفقيت سرمايه‌گذاري‌ها محسوب مي‌شود چراکه با اين خدمات و اطلاعات، بسياري از هزينه‌ها کاهش پيدا مي‌کند. 

وزير اقتصاد ادامه داد: فقدان اطلاعات مکاني باعث مي‌شد که در برخي از مواقع، سرمايه‌گذار سال‌ها براي دريافت اطلاعات در رفت و آمد باشد در حالي که اگر روز اول اين اطلاعات را از طريق اطلس سرمايه‌گذاري در اختيار داشت، مي‌توانست تصميم درست براي مکاني مناسب براي سرمايه‌گذاري اتخاذ کند. همچنين دستگاه‌هاي متولي با هزينه‌هاي کمتري اين پروژه را پشتيباني مي‌کردند و سرمايه‌گذاري هم زودتر يا با هزينه کمتر محقق مي‌شد.

خاندوزي با بيان اينکه اطلس سرمايه‌گذاري صدها کاربرد دارد، تصريح کرد: از اطلس سرمايه‌گذاري مي‌توان خروجي ارزشمند براي سرمايه‌گذاران بگيريم که فوق‌العاده ارزشمند است. هر چند در دهه ٩٠ رشد اقتصاد، اعداد نامناسبي بود اما در دو سال گذشته رشد اقتصاد از چاله رکود خارج شد و تدوام رشد آن نيازمند اين است که مسير سرمايه‌گذاري را تسريع و تسهيل کنيم و اطلس سرمايه‌گذاري مي‌تواند اين بستر را ايجاد کند.

وي با اشاره به اهميت ديگر اطلس سرمايه‌گذاري خاطرنشان کرد: موضوع ديگر، کمکي است که اين اطلس به سياست‌گذاران مي‌کند تا با اطلاعات دقيق از حرايم، پهنه‌ها و قاعده‌ها تصوير درستي را داشته باشند و با اين تصوير بدانند که کجا نيازمند اصلاح و هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف دارد.

وزير اقتصاد با بيان اينکه قبلا اين تصوير وجود نداشت و با اطلس سرمايه‌گذاري امکان تصويرسازي وجود دارد، ابراز داشت: با اين اطلس به شکل پيشينه مي‌توانيم بگوييم کدام منطقه نيازي به توسعه خاصي ندارد و برعکس در کدام منطقه بايد اقدامات توسعه‌اي انجام شود. 

خاندوزي با بيان اينکه در گام دوم از سازمان سرمايه‌گذاري توقع دارم که بتوانيم از اين اطلس استفاده فعالانه داشته باشيم، عنوان کرد: در حال حاضر امکان تصويرسازي وجود دارد اما اين تصوير مکان‌محور است و فاقد آن است که بتواند مشوق‌ها را نمايش دهد که اين گام پيچيده‌تر از تصويرسازي‌ها است.

وي افزود: با اين اقدام سرمايه‌گذاران مي‌توانند بدانند که در کدام سمت براي سرمايه‌گذاري‌ها مشوق بيشتري وجود دارد و مي‌توان قواره درستي را براي سرمايه‌گذاران تنظيم کنيم. همين موجب مي‌شود که آب را به کوير مرکزي نبريم و اگر در گذشته اين امکان در اختيار بود، چنين هزينه‌هايي تحميل نمي‌شد و سرريزهاي اجتماعي رخ نمي‌داد و به محيط زيست آسيبي وارد نمي‌آمد. 

وزير اقتصاد با بيان اينکه يکي از مصوبات در قانون برنامه هفتم مربوط به مجوزهاي سرمايه‌گذاري است، يادآور شد: مانع مهم سرمايه‌گذاري موضوع تداخل دستگاه‌هاي و ديوان‌سالاري و تغيير و تحول دم به دم ضوابط است که از اين ناحيه نااطميناني به سرمايه‌گذاران تحميل مي‌شود.