سرمايه‌گذاري ۲.۷ ميليارد دلاري روس ها در ايران

تاریخ انتشار : 1402/11/18

رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران گفت: بدهي هاي معوق ما حدود ۳۰۰ ميليون دلار بود که بخش قابل توجهي از آن از مسير کشورهاي اسلامي مثل عراق و ديگر نهادهاي فعال در اين حوزه پرداخت شد. حجم بدهي بسيار زياد است اما در حال حاضر بدهي‌هاي معوق به طور کامل تسويه شده است.

به گزارش ايسنا، علي فکري امروز (سه شنبه) در نشستي خبري اظهار کرد: اطلس سرمايه‌گذاري مهمترين خدمتي که ارائه مي‌کند اين است که هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري را از طريق مکان‌يابي محل مناسب سرمايه‌گذاري کاهش مي‌دهد. عوامل مکاني کمک مي‌کند که سرمايه‌گذار بهترين انتخاب را براي حوزه فعاليت خود داشته باشد.

وي درباره حجم سرمايه گذاري در دولت سيزدهم گفت: طي حدود دو سال دولت سيزدهم ۱۰ ميليارد و ۶۰۸ ميليون دلار سرمايه‌گذاري از خارج ايران در کشور انجام شده است. به ترتيب روسيه، چين، امارات متحده عربي، ايرانيان مقيم خارج، ترکيه، عراق، هندوستان و عمان بيشترين سرمايه‌گذاري را طي اين مدت در ايران انجام داده‌اند و روسيه ۲.۷ ميليارد دلار در دولت سيزدهم در ايران سرمايه گذاري کرده است.

رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران تصريح کرد: راهبرد ما فقط اين نيست که محل‌هاي جذب سرمايه را تغيير دهيم، بلکه ميزان سرمايه‌گذاري در ايران نيز افزايش يافته است. تحميل محدوديت‌ها و شرايط امنيتي پرريسک نيز باعث نشد که سرمايه‌گذاري در ايران کاهش يابد.

فکري خاطرنشان کرد: قبلا توافقاتي براي سرمايه‌گذاري بين ايران و برخي کشورها صورت مي‌گرفت اما عملا اقدامي صورت نمي‌گرفت اما در دوره اخير بسياري از طرح‌ها آغاز شده است. ادامه اين وضعيت به بررسي ساير عناصر کسب و کار در ايران بستگي دارد.

تامين آب، برق و گاز صدرنشين جذب سرمايه خارجي

رئيس سازمان سرمايه‌گذاري با اشاره به آمار سرمايه گذاري خارجي به تفکيک بخش اقتصادي گفت: از ۱۰ ميليارد و ۶۰۸ ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي که تا کنون در ايران انجام شده بخش هاي «تامين آب، برق و گاز»، «حمل و نقل و ارتباطات»، «خدمات»، «ساختمان»، «صنعت»، «کشاورزي»، «معدن»، «نفت و گاز»، «افزايش سرمايه طرح هاي موجود» به ترتيب بيشترين سهم را داشتند.

وي يادآور شد: تا قبل از دولت سيزدهم ارتباط جمهوري اسلامي با تمامي بانک ها و نهادهاي توسعه‌اي جهان قطع شده بود. علتش آن بود که قبلا وام هايي را دريافت کرده بوديم و راهکارهايي در پيش گرفته شده بود که مبتني بر رفع تحريم ها بود. در دولت سيزدهم تصميم گرفتيم که اين راهکارها را تغيير دهيم. قدم اول اين بود که مطالبات اين نهادها از جمله بدهي به بانک توسعه اسلامي را تسويه کنيم.

به سمت دريافت تسهيلات جديد مي‌رويم

فکري با بيان اينکه اصلاح روابط با همسايگان ايران در دستور کار قرار گرفت، بيان کرد: بدهي معوق ما حدود ۳۰۰ ميليون دلار بود که بخش قابل توجهي از بدهي‌ها از مسير کشورهاي اسلامي مثل عراق و ديگر نهادهاي فعال در اين حوزه پرداخت شد. حجم بدهي بسيار زياد است اما در حال حاضر بدهي‌هاي معوق که حدود ۳۰۰ ميليون دلار بود به طور کامل تسويه شده است.

رييس سازمان سرمايه‌گذاري تصريح کرد: از اين پس با تسويه بدهي‌ها به سمت دريافت تسهيلات جديد مي‌رويم.

آغاز رايزني با صندوق اوپک 

وي در ادامه تصريح کرد: اقدام ديگري که در دستور کار قرار گرفته، آغاز رايزني با ديگر نهادها از جمله صندوق اوپک است. درصدد ايجاد تغيير در اساسنامه اين صندوق هستيم که زمان مي‌برد. ما قصد داريم نقش فعالانه در صندوق اوپک داشته باشيم. بايد از شرکاي خود در اين صندوق حمايت کنيم و قالب توسعه روابط با کشورهاي همسو را در اين صندوق نيز دنبال مي‌کنيم.

به گفته فکري، ماه آينده اولين رويداد مرتبط با سازمان همکاري شانگهاي در ايران برگزار مي شود. اين اولين ميزباني ايران بعد از عضويت در سازمان همکاري شانگهاي است. اميدواريم از اين ابزار بين المللي براي تقويت هرچه بيشتر روابط سرمايه گذاري بين جمهوري اسلامي ايران و اعضاي شانگهاي استفاده شود.

وي درباره جديدترين تعاملات ايران با گروه بريکس گفت: فردا نشست مجازي بريکس برگزار مي‌شود و بنده در اين نشست حضور پيدا مي‌کنم. اين ابزار نيز مي‌تواند براي توسعه روابط خارجي استفاده شود.

ايلام، ميزبان بيشترين سهم سرمايه‌گذاري خارجي در بين استان هاي کشور

فکري با اشاره به ميزان سرمايه‌گذاري در ايران گفت: استان ايلام با توجه به سرمايه‌گذاري روس‌ها در ميادين نفتي اين استان، بيشترين سهم سرمايه‌گذاري را در بين استان هاي کشور دارد.

پرداخت ارز ترجيحي به عنوان مشوق به سرمايه گذاران خارجي

رييس سازمان سرمايه‌گذاري تصريح کرد: مهمترين مشوقي که به سرمايه گذاران داده مي شود در حوزه ارز ترجيحي است. در بانک مرکزي ارز با نرخ هاي ترجيحي پرداخت مي‌شود که بالاتر از نرخ ارز مبادله است. بانک مرکزي بايد گستره فعاليت خود را در اين زمينه افزايش دهد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا در سرمايه گذاري به طرف هاي خارجي مسير مي‌دهيم يا در اين زمينه منفعلانه عمل مي‌کنيم، گفت: وقتي با محدوديت در جذب منابع خارجي مواجهيم بايد اولويت تعيين کنيم که اين کار سخت و دشواري است، زيرا مي‌خواهيم ريل را عوض کنيم. اين اقدام آغاز شده اما بايد منافع خودمان و طرف خارجي را در نظر بگيريم و در يک نقطه به اشتراک نظر برسيم. البته مزيت هر دو کشور بايد مورد لحاظ قرار گيرد.

افزايش سرمايه‌گذاري چين در ايران به ۲ ميليارد دلار در سال جاري

فکري با اشاره به افزايش سرمايه‌گذاري چين در ايران از حدود ۲۰۰ ميليون دلار سال گذشته به حدود دو ميليارد دلار در سال جاري گفت: با دستور و هدايت معاون رييس جمهور، تحرک ما در بخش چين افزايش پيدا کرد. در چين تصميم‌گيري بسيار آرام صورت مي گيرد؛ زيرا جميع جوانب مدنظر قرار مي‌گيرد. ما بسياري از موانع را در تعامل با اين کشور رفع کرديم. ميزان سرمايه‌گذاري چين بسيار مي‌تواند بيش از اين رقم باشد؛ مشروط به اينکه موانع آن در ايران رفع شود.

رييس سازمان سرمايه‌گذاري، تحريم ايران را بهانه‌اي براي کم‌کاري‌ها دانست و گفت: يکي از موضوعات اصلي به نوسانات مقررات در ايران مربوط مي شود که بايد تا حد امکان از بين ببريم. تغيير مکرر مقررات به تعاملات اقتصادي و تجاري آسيب مي‌زند. اتفاقي که در مورد چين افتاد اين بود که ما سعي کرديم جلوي اين مسائل را بگيريم.

ورود چيني‌ها به حوزه لجستيک، بندري و معدني

فکري تصريح کرد: چيني‌ها در حوزه لجستيک، بندري، معدني، انرژي هاي تجديدپذير، احداث پل و ساير بخش ها وارد شدند.

وي در پاسخ به ايسنا درباره موضوع سرمايه‌گذاري چين در بخش مسکن ايران گفت: وقتي سرمايه‌گذاري خارجي را مدنظر داريم بايد سهم طرف خارجي را لحاظ کنيم. بايد با طرف خارجي صحبت کنيم که دوستان ما در وزارت راه و شهرسازي با کشورهاي مختلف از جمله چين رايزني مي‌کنند.

به گفته فکري، اگر پروژه‌اي ۱۰ ميليارد دلار است بايد نقطه شروع اين تعامل را با طرف خارجي مشخص کنيم. مثلا بگوييم يک ميليارد دلار اينگونه تامين مي‌شود و تعيين کنيم ۹ ميليارد ديگر از کجا مي‌آيد. بعد طرف خارجي ارزيابي مي‌کند که مي‌آيد يا نمي‌آيد. يکي از مسائلي که الان به سمت آن حرکت مي‌کنيم و بخشي از طريق اطلس سرمايه‌گذاري اتفاق مي‌افتد اين است که به طرف خارجي بگوييم ورود و خروج شما در اين طرح اين‌گونه خواهد بود.

هيچ سرمايه گذاري براي برداشت ليتيوم در درياچه اروميه انجام نشده است

رييس سازمان سرمايه‌گذاري در پاسخ به اين سوال که آيا عربستان در ايران سرمايه گذاري داشته است؟ گفت: در اين مدت هنوز ثبت سرمايه از مسير عربستان سعودي انجام نشده است. چند دور مذاکره با اين کشور داشتيم که اولين سهامدار بانک توسعه اسلامي است، ولي هنوز اين کشور سرمايه‌گذاري خاصي در ايران انجام نداده است.

وي درباره شائبه برداشت ليتيوم از درياچه اروميه اعلام کرد: نه اين موضوع وجود خارجي ندارد. هيچ سرمايه گذاري براي برداشت ليتيوم در درياچه اروميه انجام نشده است.