آغاز مذاکره با صندوق‌هاي ثروت خارجي براي سرمايه‌گذاري مشترک

تاریخ انتشار : 1402/11/29

مديرعامل صندوق توسعه ملي اظهار داشت: با کشورهاي روسيه، قزاقستان، عمان و قطر براي همکاري‌هاي صندوق توسعه ملي و صندوق‌هاي ثروت اين کشورها مذاکراتي انجام شده‌ است تا سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک انجام شود.

مهدي غضنفري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره همکاري صندوق توسعه ملي با صندوق‌هاي ثروت کشورهاي خارجي، اظهار داشت: هنوز همکاري‌هاي صندوق توسعه ملي با صندوق‌هاي ثروت آغاز نشده اما به دنبال ايجاد همکاري هستيم و هر چند مذاکراتي هم انجام شده اين مذاکرات هنوز به کار مشترک نرسيده‌ است.

وي درباره انجام مذاکرات با صندوق ثروت روسيه ادامه داد: با کشورهاي روسيه، قزاقستان، عمان و قطر براي همکاري‌هاي صندوق توسعه ملي و صندوق‌هاي ثروت اين کشورها مذاکراتي انجام شده‌ است تا سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک انجام شود. 

مديرعامل صندوق توسعه ملي با اشاره به نحوه سرمايه‌گذاري با صندوق‌هاي ثروت کشورهاي مذکور تاکيد کرد:  تمايل ما اين است که سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک در ايران انجام شود و در اين باره مذاکراتي هم انجام شده‌است.

غضنفري همچنين درباره طرح ابهاماتي از سوي کارشناسان مبني بر اينکه اگر صندوق توسعه ملي اجازه سرمايه گذاري در پروژه‌هاي انرژي و نفتي را دارد و اين موضوع در اساسنامه صندوق آمده چرا به دنبال  اخذ اين مجوز در برنامه هفتم بوده‌ است، گفت: در اين باره دو موضوع وجود دارد. يک موضوع سرمايه گذاري مطرح مي‌شود که در اساسنامه صندوق آمده است اما موضوع ديگر سرمايه گذاري در نفت است که انفال مطرح مي‌شود و عده‌اي بر اين باور هستند که براي انفال بايد قانون جديد داشته باشيم و به همين دليل به سراغ برنامه هفتم رفتيم.

وي افزود: در واقع براي انفال بودن نفت به سمت احکام برنامه هفتم رفتيم و نه موضوع سرمايه‌گذاري صندوق. صندوق‌ توسعه مي‌تواند در هر حوزه‌اي سرمايه گذاري کند حال عده‌اي مي‌گويند آيا اين مشمول حوزه‌هاي نفتي که انفال است، هم مي‌شود که دنبال اين بوديم در برنامه هفتم ذکر شود.

مديرعامل صندوق توسعه ملي ادامه داد: شوراي نگهبان بر اين باور است که اين موضوع مغاير اساسنامه است  اما مجلس اصرار داشته که مغايرتي ندارد و در نهايت در اين باره در مجمع تصميم گيري مي‌شود.