بهبود امنيت سرمايه‌گذاري در کشور

تاریخ انتشار : 1402/12/08

مرکز پژوهش‌هاي مجلس در گزارش اخير خود به پايش امنيت سرمايه‌گذاري به تفکيک استان‌ها و حوزه‌هاي کاري در تابستان ۱۴۰۲ پرداخته که در اين ميان سه استان کهگيلويه و بويراحمد، تهران و چهارمحال و بختياري نامناسب‌ترين و سه استان هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالي مناسب‌ترين وضعيت را از منظر شاخص امنيت سرمايه‌گذاري کسب کرده‌اند.

به گزارش ايسنا، دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي با عنوان «پايش امنيت سرمايه‌گذاري به تفکيک استان‌ها و حوزه‌هاي کاري در تابستان ۱۴۰۲» با استفاده از آمارهاي رسمي منتشر شده و در دسترس و نيز با به‌کارگيري ارزيابي ۷۸۱۲ فعال اقتصادي نمونه از ميان فعالان اقتصادي همه استان‌هاي کشور، به بررسي وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري در تابستان سال ۱۴۰۲ را با ۳۸ مولفه و هفت نماگر به تفکيک ۳۱ استان پرداخته‌است.

در اين گزارش آمده است که شاخص کل امنيت سرمايه‌گذاري در ايران که با استفاده از دو مجموعه داده‌هاي پيمايشي و آماري تهيه مي‌شود در تابستان ۱۴۰۲ با کميت ۵.۶۶ از ۱۰ (۱۰ بدترين حالت) سنجيده شده‌ است. مقدار عددي اين شاخص در مطالعه فصل قبل (بهار ۱۴۰۲) ۵.۷۳، در فصل زمستان ۱۴۰۱، ۶.۱۰ و در هر دو فصل قبل‌تر (پاييز و تابستان ۱۴۰۱)، ۶.۸۲ بوده که نشان‌ مي‌دهد کميت عددي امنيت سرمايه‌گذاري در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصول قبل از آن، با توجه به ارزيابي فعالان اقتصادي مشارکت‌کننده در فصل تابستان، به مقدار قابل‌ توجهي مناسب‌تر ارزيابي شده‌است.

بر اساس اين گزارش به نظر مي‌رسد، عامل اصلي روند بهبودي شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در تابستان ۱۴۰۲، به ميزان به علت ارزيابي شدن مناسب مولفه‌هاي پيمايشي از سوي فعالان مشارکت‌کننده در پايش بوده است؛ البته با وجود آنکه در بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ با نوسانات شديد نرخ ارز در بازه زماني سنجش، مواجه نبوده‌ايم و شاخص تورم مصرف‌کننده نيز چندان دچار افزايش نبوده است. بنابراين مولفه‌هاي آماري نيز در ادامه بهار ۱۴۰۲، در تابستان ۱۴۰۲ نيز با کميت عددي ۳.۹۳ وضعيت مناسب‌تري نسبت به بهار ۱۴۰۲ (۴.۱۹) از خود نشان داده‌اند، به‌نحوي که نهايتا شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در اين فصل مناسب‌ترين وضعيت را از ابتداي شروع سنجش اين شاخص از خود نشان داده است.  

اين گزارش مطرح مي‌کند که پس از تلفيق داده‌هاي آماري و يافته‌هاي پيمايشي، به‌ترتيب استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، تهران و چهارمحال و بختياري نامناسب‌ترين و استان‌هاي هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالي مناسب‌ترين وضعيت را از ديدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در تابستان ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند. در حالي‌که در پايش بهار ۱۴۰۲ نامناسب‌ترين استان‌ها چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد و خوزستان و مناسب‌ترين استان‌ها نيز هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالي بوده‌اند.

 اين گزارش بيان مي‌کند که در پايش تابستان ۱۴۰۲ وضعيت شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در ادامه فصل گذشته روند رو به بهبودي را نشان‌مي‌دهد. البته مقايسه سنوات گذشته همواره نشان‌مي‌دهد که شاخص امنيت سرمايه‌گذاري همواره در اين دو فصل مناسب‌ترين وضعيت را در ميان فصول سال از خود نشان داده است.