تحقق اهداف سياست‌هاي پولي و ارزي در سال ۱۴۰۲

تاریخ انتشار : 1402/12/12

حداقل اثر سياست عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله ايران اين است که مي‌تواند حباب قيمتي که در سکه و طلا وجود دارد را کاهش دهد.

حجت‌الله فرزاني، کارشناس پولي و بانکي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا اظهار کرد: سياست عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلاي ايران حداقل مي‌تواند از حباب قيمتي که در سکه و طلا وجود دارد جلوگيري کند و آثار مثبتي به همراه داشته باشد.

 

وي ادامه داد: در حال حاضر اگر فرمول سکه طلا را بررسي کنيم، اين فلز گرانبها حباب قيمتي زيادي دارد، بنابراين براي اينکه حباب سکه را کاهش دهيم، اقداماتي مانند عرضه سکه بدون تاريخ يکي از مواردي است که به کاهش حباب مي‌انجامد و اثرات آن را در آينده نزديک خواهيم ديد.

 

فرزاني با اشاره به اينکه قيمت طلا به صورت سنتي از دو عامل قيمت اونس جهاني و قيمت نرخ ارز در داخل کشورتبعيت مي‌کند، گفت: در اين شرايط، طبيعي است که با افزايش اونس و افزايش نرخ دلار در داخل کشور، نرخ طلا نيز در داخل افزايش مي‌يابد.

 

اين کارشناس پولي و بانکي بيان داشت: در شرايط فعلي، حفظ وضع موجود يک موفقيت براي بانک مرکزي محسوب مي‌شود و اگر بانک مرکزي بتواند تا آخر سال نرخ دلار را در همين محدوده حفظ کند، مي‌توان گفت اين بانک به هدف خود که کنترل بازار ارز است، دست يافته است.

 

وي عنوان کرد: سياست تثبيت، سياستي است که در کوتاه مدت و ميان مدت تاثير خود را مي‌گذارد، اما در بلند مدت کارايي زيادي ندارد، چون موجب رکود در اقتصاد خواهد شد، اما بانک مرکزي به درستي اين سياست را براي پيش‌بيني پذير کردن اقتصاد و ايجاد شرايط با ثبات بعداز سال‌ها تلاطم و نااطميناني اتخاذ کرد.

 

فرزاني تاکيد کرد: بانک مرکزي موفق شد به وعده‌هاي خود جامعه عمل بپوشاند و نرخ رشد پايه پولي را از ۴۵ درصد به ۳۳ درصد و نرخ رشد نقدينگي را از ۴۱ درصد به ۲۵ درصد کاهش دهد که اتفاق ارزشمند و مثبتي است.