صدور اولين ضمانت‌‌‌نامه براي تامين مالي جمعي صنايع

تاریخ انتشار : 1402/12/13

دنياي‌اقتصاد: مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک با اشاره به سياست انقباضي بانک‌ها در ارائه تسهيلات و نياز به ايجاد راه‌‌‌هاي جديد براي تامين مالي صنايع، اعلام کرد که در همين راستا اولين ضمانت‌نامه تامين مالي جمعي در صندوق صادر شد.

به گزارش «ايسنا»، محمدحسين مقيسه اظهار کرد: از آنجا که صنايع توليدي کشور طي سال‌هاي اخير با مشکلات مالي بسياري روبه‌رو شده‌‌‌اند، «صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک» به دنبال راه‌‌‌هايي است تا بتواند با استفاده از روش‌هاي نوين تامين مالي قدمي در راستاي حمايت از صنايع توليدي کوچک بردارد.

وي افزود: صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک از سال گذشته، به‌واسطه سياست انقباضي بانک‌ها در ارائه تسهيلات و رسالت خود در کمک به صنايع کوچک در تامين مالي طرح‌‌‌ها، اقدام به مطالعات کارشناسي و مذاکره با فعالان بازار سرمايه به‌ويژه «سکوهاي تامين مالي جمعي» و همچنين فرابورس کرده است. پس از آن جنبه‌‌‌هاي مختلف اين نوع تامين مالي و ريسک‌‌‌هاي آن مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت ضمانت‌‌‌نامه جديدي با عنوان «ضمانت‌‌‌نامه تامين مالي جمعي» که شباهت زيادي به ضمانت‌‌‌نامه اعتباري سنتي صندوق دارد، طراحي شد.

به گفته اين مقام مسوول با کمک اين نوع ضمانت‌‌‌نامه، صنايع کوچک مي‌‌‌توانند براي سرمايه در گردش موردنياز خود، اقدام به تامين مالي از طريق سکوهاي تامين مالي جمعي به پشتوانه ضمانت‌‌‌نامه‌‌‌هاي صندوق کنند.مقيسه همچنين گفت: طبق گزارش «اتحاديه صندوق‌هاي ضمانت بنگاه‌‌‌هاي کوچک و متوسط دنيا» (AECM)، يک صندوق ضمانت در بلژيک اين نوع ضمانت‌‌‌نامه را صادر مي‌کند و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک در اين حوزه جزو صندوق‌هاي پيشگام در منطقه خاورميانه است.