ايران آماده صدور خدمات فني و مهندسي در صنعت گاز

تاریخ انتشار : 1402/12/19

اخيرا وزير نفت از آمادگي ايران براي خدمات فني و مهندسي خبر داده است و اين نشان مي دهد توانمندي ايران بيشتر از خام فروشي است‌.

به گزارش خبرنگار مهر، مدت زماني است که در حوزه‌هاي مختلف به کشورهاي همسايه صادرات خدمات فني و مهندسي صورت مي‌گيرد، روزهاي گذشته وزير نفت در هفتمين نشست سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (جي‌ئي‌سي‌اف) در الجزاير با ديامانتينو آزودو، وزير نفت آنگولا ديدار کرد و در اين ديدار از امکان صدور خدمات فني مهندسي به اين کشور خبر داد.

به گفته اوجي بيش از ۹۳ درصد سوخت نيروگاه‌هاي ايران گاز طبيعي است، هدف ما جذب سرمايه از منابع داخلي و خارجي است، ضمن اينکه در خشکي و دريا ذخاير مطلوبي داريم و با قدرت و توانمندي کافي به‌دنبال توسعه آنها هستيم، همچنين در صنايع پايين‌دستي هم خودکفا شده‌ايم. همچنين صاحب دانش فني و صادرکننده کاتالايست هستيم و قابليت توسعه آن به همه کشورهاي دوستدار فراهم شده است.

در اين ديدار توانمندي‌هاي ايران و آنگولا در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي مطرح و قرار شد گروه‌هاي کارشناسي روي ظرفيت‌هاي موجود براي همکاري به‌ويژه درباره صادرات خدمات فني و مهندسي و مسائل مورد نياز آنگولا در صنايع پتروشيمي و سي‌ان‌جي کار کنند و در عين حال بازديدهايي از دو کشور براي بررسي ظرفيت‌هاي همکاري انجام شود.

البته جواد اوجي وزير نفت ايران در ديدار با جورابيک ميرزا محمود اف، وزير انرژي ازبکستان با تشريح توانمندي‌هاي صنعت نفت ايران اذعان کرد هم‌اکنون اين صنعت خودکفاست و همه ميدان‌هاي نفت و گاز ايران از سوي شرکت‌هاي دانش‌بنيان توسعه مي‌يابد.

وي با اشاره به فناوري‌هاي پيشرفته به‌کاررفته در صنعت نفت و گاز کشور ادامه داد: هم‌اکنون مهندسان ايراني بدون حضور کارشناسان و مستشاران خارجي در عمق ۶ هزار متري زمين چاه‌هاي نفت و گاز را حفاري مي‌کنند.

وزير نفت با اشاره به اينکه صنعت نفت ايران با وجود تحريم‌هاي يکجانبه ايالات متحده آمريکا به خودکفايي کامل رسيده است، اظهار کرد: ما هم‌اکنون با بيش از ۴۰ کشور دنيا در حوزه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي همکاري داريم.

درخواست وزير انرژي ازبکستان از ايران

البته موضوع به همين جا ختم نمي‌شود و وزير انرژي ازبکستان هم در ادامه هدف از ديدار با وزير نفت ايران را پيگيري اجراي توافق‌هاي امضاشده بين شوکت ميرضيايف و سيدابراهيم رئيسي، رؤساي جمهوري دو کشور اعلام کرد و گفت: رئيس‌جمهوري ازبکستان و دولت وي تأکيد ويژه‌اي بر توسعه روابط با کشور ايران به‌ويژه صنعت نفت آن دارد.

وي با بيان اينکه مسئولان ازبکستان اطلاع کاملي از توان بالاي شرکت‌هاي ايراني در اکتشاف، استخراج، انتقال و پالايش نفت و گاز دارند، اظهار کرد: بنده در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي انرژي شاهد توانمندي ايرانيان در ساخت ابزارآلات و دستگاه‌هاي فوق‌پيشرفته صنعت نفت و گاز بوده‌ام.

وزير انرژي ازبکستان با تأکيد بر اينکه ايرانيان نه‌تنها در حوزه نفت و گاز، بلکه با حمايت دولت خود در عرصه ماشين‌سازي و ماشين‌آلات دوار نيز به خودکفايي رسيده‌اند، ادامه داد: از وزارت نفت ايران درخواست داريم تجربه و دانش فني خود در اين زمينه‌ها با صنعت نفت ازبکستان به اشتراک بگذارد.

ميرزا محمود اف تصريح کرد: با توجه به بهبود شرايط اقتصادي در ازبکستان مصرف گاز و فرآورده‌هاي نفتي به‌شدت افزايش يافته است، از اين رو يکي از حوزه‌هاي همکاري با صنعت نفت ايران مي‌تواند در زمينه ساخت پالايشگاه نفت و گاز و توسعه ميدان‌هاي گازي متمرکز باشد.