شبکه اطلاع رساني بين المللي پولشويي(IMOLIN)

تاریخ انتشار : 1397/04/09

شبکه اطلاع رساني بين المللي پولشويي (IMOLIN) يک منبع و مرجع جامع تحقيقاتي در زمينه مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريزم (AML/CFT) است.

به گزارش بنکر (Banker)، شبکه اطلاع رساني بين المللي پولشويي (IMOLIN) يک منبع و مرجع جامع تحقيقاتي در زمينه مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريزم (AML/CFT) است که تقريبا همزمان با پيشنهاد ايجاد کارگروه اقدام مالي (FATF) در سال 1988 ميلادي، توسط سازمان ملل متحد و با مشارکت سازمان هاي بين المللي فعال در حوزه مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريزم در ايالات متحده تأسيس گرديده و در حال حاضر، برنامه جهاني عليه پولشويي، عوايد ناشي از جرم و تأمين مالي تروريزم (GPML) زير نظر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، مسئوليت نگهداري و مديريت اين شبکه را از طرف 11 سازمان به عهده دارد. اين يازده سازمان عبارتند از:

1- گروه مبارزه با پولشويي آسيا اقيانوسيه (APG)

2- کارگروه اقدام مالي کارائيب (CFAIF)

3- دبيرخانه سازمان کشورهاي مشترک المنافع   (Commonwealth Secretariat) 

4- کميته کارشناسي شوراي اروپا براي ارزيابي اقدامات مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريزم (MONEYVAL)

5- گروه مبارزه با پولشويي شرق و جنوب آفريقا (ESAAMLG)

6- گروه اورآسيا (EAG)

7- کارگروه اقدام مالي (FATF)

8- کارگروه اقدام مالي آمريکاي لاتين (GAFILAT)

9- گروه بين دولتي اقدام عليه پولشويي و تأمين مالي تروريزم در آفريقاي مرکزي (GIABA)

10- پليس بين الملل (INTERPOL)

11- سازمان کشورهاي آمريکايي/کميسيون کنترل سوء استعمال مواد مخدر درون قاره آمريکا (OAS/CICAD)

نظر به اهميت جهاني موضوع، برنامه جهاني عليه پولشويي، عوايد ناشي از جرم و تأمين مالي تروريزم (GPML) با همکاري واحد فناوري اطلاعات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، سايت شبکه IMOLIN را پس از بازسازي کامل از نظر ظاهر و محتوا در نيمه اول سال 2004 مجددا راه اندازي نمود.

شايان ذکر است که اين وبسايت چندبعدي از طريق ارايه اطلاعات درباره قوانين و مقررات داخلي کشورها در زمينه پولشويي و تأمين مالي تروريزم و فراهم آوردن اطلاعات مربوط به فهرست شماره هاي تماس مقامات مسئول براي کمک هاي متقابل ميان کشورها، در زمينه AML/CFT به جامعه جهاني کمک مي کند. اين وبسايت همچنين قسمت هايي از قوانين داخلي، اقدامات متقابل و همکاري هاي بين المللي را که نياز به اصلاح دارند، شناسايي و به نهادهاي مربوطه اعلام مي کند. فعالان عرصه سياست گذاري، وکلا و مأمورين اجراي قوانين عموما در انجام کارهاي روزانه خود بطور مرتب از اين شبکه به عنوان مرجع کليدي استفاده مي کنند. کليه اطلاعات موجود در اين شبکه، باستثناي اطلاعات مندرج در پايگاه داده بين المللي مبارزه با پولشويي (AMLID) که يک پايگاه داده امن و محفوظ است، بطور رايگان براي تمامي کاربران اينترنت قابل دسترس مي باشد.

اميد است سازمان ها، دستگاه ها و نهادهاي ذيربط بتوانند با بهره برداري بهينه از اطلاعات و منابع موجود در اين شبکه و ضمن اصلاح و تقويت زيرساخت هاي قانوني کشور در زمينه AML/CFT البته با رعايت مصالح و منافع ملي، زمينه را براي تطبيق هدفمند قوانين و مقررات مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريزم به منظور تسهيل تعاملات بين المللي فراهم آورند.

*داود مهديان/عضو هيئت مديره آرين بانک افغانستان، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بانکي

 

منبع:

https://www.imolin.org/imolin/en/about_us.html