داماد اردوغان وزير دارايي ترکيه شد/ لير سقوط کرد

تاریخ انتشار : 1397/04/19

رييس جمهور ترکيه داماد خود را به عنوان وزير دارايي اين کشور معرفي کرد و لير ۳.۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار و يورو از دست داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از رويترز، بعد از مراسم سوگند رجب طيب اردوغان رييس جمهور منتخب ترکيه، سه حکم از سوي دفتر رياست جمهوري اين کشور صادر شد و به موجب يکي از احکام صادره، رييس جمهور رييس بانک مرکزي را منصوب خواهد کرد؛ ضمن اينکه دوره اجرايي اعضاء و نمايندگان کميته سياست پولي ترکيه به ۴ سال کاهش پيدا کرد. پيش از اين دوره اجرايي در اين پُست ۵ سال بود.

رجب طيب اردوغان همچنين داماد خود را «برات البيراک» به عنوان وزير دارايي ترکيه منصوب کرد؛ ضمن اينکه بر اساس ساز و کار جديد رياست جمهوري ترکيه و مقررات دولت، انتصاب مقامات بانکي از سوي رييس جمهور انجام مي گيرد. انتصاب داماد اردوغان در کابينه جديد ترکيه منجر به کاهش ارزش ۳.۵ درصدي لير در برابر دلار و يورو شد.

دخل و تصرف اردوغان در بانک مرکزي ترکيه منجر به افزايش نگراني درباره استقلال بانک مرکزي اين کشور و کاهش بيشتر لير شده که پيش از اين هم لير در سال جاري ميلادي به دنبال نگراني ها در ارتباط با تصميم اردوغان براي کنترل بيشتر سياست پولي ترکيه آسيب ديده بود.

بر پايه اين گزارش، اردوغان خود را دشمن نرخ بهره مي داند و سرمايه گذاران نگران اين مطلب هستند که هزينه هاي ارزان وام دهي، وي را مصمم به نگاه بيشتر براي کنترل سياست پولي تحت نظام جديد کند.

  •