آلمان: اروپا تسليم تهديدهاي تجاري آمريکا نمي شود

تاریخ انتشار : 1397/05/02

«هايکو ماس» وزير امور خارجه آلمان، در آستانه مذاکرات رئيس کميسيون اروپا در کاخ سفيد گفت: اروپا در اختلافات تجاري تسليم آمريکا نمي شود و به دنبال حل اين مساله ازطريق مذاکره است.

به گزارش خبرگزاري رويترز از برلين، ماس اين اظهارات را امروز سه شنبه و قبل از ديدار «ژان کلود يونکر» رئيس کميسيون اروپا با «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا مطرح کرد.
يونکر و ترامپ قرار است فردا چهارشنبه درباره تصميم رئيس جمهوري آمريکا در وضع تعرفه بر وادرات فولاد وآلومينيوم از اتحاديه اروپا و تهديد او درباره گسترش چنين تعرفه هايي به واردات خودروهاي اروپايي مذاکره کنند. 
ماس گفت: خوب است که يونکر در واشنگتن خواهد بود تا ضمن مذاکره در اين زمينه به دنبال راه حلي براي آن باشد. اما ما با هفت تير بر روي سينه خود حاضر به مذاکره نمي شويم. ما فکر نمي کنيم که تهديدها ما را به راه حل نزديک تر مي کند.
ماس در تلويزيون عمومي آلمان گفت: ما در اروپا بايد متحدتر باشيم... اميدوارم که درحل اين مساله از طريق توافق موفق شويم اما تهديد را نمي پذيريم و به آساني از موضع خود کوتاه نمي آييم. 
ترامپ از اقدامات تلافي جويانه اتحاديه اروپا در وضع تعرفه بر واردات خودرو از آمريکا انتقاد کرده و اين اتحاديه را «دشمن تجاري» واشنگتن توصيف کرده است.
مقام هاي آمريکايي مي گويند درحالي که تعرفه اتحاديه اروپا درباره واردات خودرو سنگين تر از تعرفه هاي آمريکا است، نرخ تعرفه آمريکا بر ساير محصولات ازجمله کاميون ها بالاتر است. آنها مي گويند کاهش ماليات خودروها فقط مي تواند بخشي از يک توافق تجاري گسترده تر باشد.
ماس که قرار است از ژاپن و کره جنوبي که تهديد به اعمال تعرفه هاي آمريکا شده اند، ديدن کند گفت هيچ کس علاقه اي به تعرفه هاي جديد و بالاتر ندارد.
اين مقام آلماني با بيان اين که در نهايت همه طرف ها بازنده از جمله آمريکايي ها بازنده خواهند بود، ابراز اميدواري کرد که مقام هاي آمريکايي اين موضوع را درک کنند.
ترامپ هفته پيش در آستانه ديدار با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه در هلسينکيِ فنلاند، گفت: به نظر من ما دشمنان بسياري داريم و باتوجه به عملکرد اتحاديه اروپا در روابط بازرگاني با ما، آنها دشمن ما هستند.
سارا سندرز سخنگوي مطبوعاتي کاخ سفيد پيشتر با صدور بيانيه اي اعلام کرد که يونکر 25 ژوئيه (3 مرداد) براي انجام يک ديدار از قبل برنامه ريزي شده با محوريت تقويت روابط تجاري ترانس آتلانتيک و مشارکت قوي تر اقتصادي در کاخ سفيد با ترامپ ديدار مي کند.