بانک مرکزي بايد سياست هاي خود را بازنگري کند

تاریخ انتشار : 1397/05/07

معاون اول رييس جمهوري گفت : با توجه به شرايط جديد حوزه بانکي و اقتصادي کشور، بانک مرکزي بايد سياست هاي خود را بازنگري و متناسب با شرايط موجود طراحي کند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اسحاق جهانگيري عصر شنبه در مراسم تکريم ولي الله سيف و معارفه عبدالناصر همتي به عنوان رئيس کل جديد بانک مرکزي ،گفت: يکي از موضوعات مهم در حوزه بانکي موضوع نقدينگي است. 
وي افزود: در سياست هايي که با تدبير رهبر معظم انقلاب شکل گرفت شوراي عالي اقتصادي که با حضور سران قوا تشکيل مي شود امتيازات ويژه اي دارد تا بتوانند تصميمات مشخص و فرا قوه اي بگيرند و کشور را از تنگناها عبور داد که يکي از آنها راهکار براي نقدينگي کشور است.
معاون اول رئيس جمهوري گفت : نقدينگي به جاي اينکه به صورت غير کنترلي به سمت ارز، مسکن و سکه برود بايد به سمت کمک به اقتصاد کشور حرکت کند.
جهانگيري افزود: مجموعه اي از اين سياست ها به شوراي عالي اقتصادي سران قوا آورده شد که پس از تصويب جهت گيري ها انشاالله نقدينگي به سمت مناسب حرکت خواهد کرد.
وي اظهار داشت: فکر مي کنم موضوع اينکه نقدينگي چگونه در مقطع فعلي برنامه ريزي شود تا به تورم کشور دامن نزند و موجب افزايش غيرقابل کنترل نشود، موضوع اساسي است که بايد در دستور کار رئيس کل جديد بانک مرکزي قرار گيرد.
معاون اول رئيس جمهوري گفت: سياست هاي ارزي از ديگر موضوعات قابل توجهي است که در شرايط جديد بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به محدوديت هاي آمريکا عليه ايران اشاره کرد وافزود: شرايط جديدي پديد آمده است و مشخصه هاي آن اين است که طرف مقابل (آمريکا) محدوديت هاي جدي براي ما اعمال کرده که روي درآمدهاي ارزي اثر مي گذارد و يکي از آنها نفت است اما اين که به چه ميزان موفق شود مانع از فروش آن شود ، بحث ديگري است.
وي اعلام کرد: شرايط کشور، شرايط خطيري است و به معناي اين است که محدوديت هاي زيادي وجود دارد و در شرايط دشواري هستيم، البته اين به معناي بن بست نيست؛ فرصت هايي پيش روي ما قرار خواهد گرفت که مي توانيم براي توسعه کشور از آن استفاده کنيم.
معاون اول رئيس جمهوري اظهار داشت: در اين شرايط خطير ويژگي اقتصادي وجود دارد که بايد مسئولان اقتصادي کشور آن را بشناسند و اقدامات مناسب انجام دهند.
جهانگيري اضافه کرد: آمريکا در زمينه سرمايه گذاري خاصي براي محدود کردن فروش نفت ما انجام داده و هم در ارتباط با نقل و انتقالات پولي، برنامه ريزي هايي را صورت داده است که بايد مسئولان اقتصادي در مقابل اين برنامه ريزي ها اقدامات مناسب انجام دهند تا ملت و اقتصاد، کمترين آسيب را ببينند.
وي با بيان اينکه در دوره فعلي که به تعبير آنها جنگ اقتصادي راه انداخته اند بايد با اقدامات مناسب اقتصاد کشور را پيش ببريم، گفت: البته آمريکايي ها کار ديگري را با کمک صهيونيست ها و برخي کشورهاي منطقه انجام داده اند و آن جنگ رسانه اي و سياسي جدي براي تصرف افکار عمومي مردم آغاز کرده اند.
معاون اول رئيس جمهوري تصريح کرد: رسالت ما و همه نخبگان و رسانه ها در اين جنگ رسانه اي که افکار عمومي ملت را نشانه گرفته تا اميد مردم را نسبت به آينده ضعيف کند و اعتماد مردم را از بين ببرد اين است که تلاش کنيم تا اميد و اعتماد مردم افزايش يابد.
جهانگيري اضافه کرد: ممکن است خيلي از سياست هاي خوب اقتصادي آثار مثبت نداشته باشد؛ تک تک افرادي که در اين زمينه صاحبنظر هستند و قدرت فعاليت دارند بايد تلاش کنند در اين جنگ رسانه اي به دشمن غلبه کنند و اميد مردم را افزايش و سرمايه اجتماعي مردم و اعتماد مردم را بالا ببرند و اميدواريم با عمل خوبي که انجام مي دهيم اعتماد مردم روز به روز افزايش يابد.
جهانگيري ادامه داد: براي منابع پتروشيمي که منبع درآمد ارزي ما است نيز تحريم هايي اعمال شده است بنابراين در بخش منابع کشور در شرايط ويژه قرار داريم.
معاون اول رئيس جمهوري گفت: در بخش عرضه و تقاضاي ارز نيز با تقاضاي جديدي روبرو شديم که بانک مرکزي بايد سياست هاي خود را برنامه ريزي و متناسب با شرايط موجود طراحي کند.
وي تصريح کرد: مطمئن هستم در باره مشکلاتي که رئيس کل جديد بانک مرکزي با آن روبرو است نخبگان و صاحبنظران را مورد مشورت قرار خواهد داد و انتظار داريم صاحبنظران و نخبگان نيز به دولت و مسئولين بخش هاي اقتصادي کمک کنند.
وي اظهار داشت: کشور در جنگ ناخواسته اقتصادي قرار دارد و هنر نخبگان نيز اين است تا کشور از اين مشکلات سر بلند خارج شود.
وي افزود:البته در زمينه سياست هاي ارزي بحث نقل وانتقال پول نيز وجود دارد که منابعي از آن در کشورهاي ديگر است و اين طور نيست که در منابع با محدوديت جدي روبرو باشيم و نياز است بخش خصوصي کمک کند تا جايي که بانک مرکزي قدرت دارد از آن استفاده نمايد. 
جهانگيري با اشاره به اينکه نظام بانکي از ديگر موضوعات مهم است، يادآور شد: از روزهاي نخست دولت يازدهم مطرح بود که نظام بانکي با مشکلات جدي روبرو است که يکي از آنها بحث معوقات بانکي بود.
معاون اول رئيس جمهوري افزود: خيلي از فعالان اقتصادي نتوانسته بودند سر رسيدهاي وام هاي خود را بر گردانند که در سال 94 رئيس جمهوري دستوري دادند تا طرحي براي اصلاح نظام بانکي تهيه شود و دوستان ستاد اقتصادي کار گسترده اي انجام دادند و طرحي تهيه شده که در نهايت رئيس جمهوري آن را ابلاغ کردند.
وي ادامه داد: اخيرا نيز رئيس جمهوري يادداشتي را به بنده نوشتند که اصلاح نظام بانکي مجددا پيگيري شود که طرح کاملي تهيه شد که قابل اجرا وعملياتي است.
معاون اول رئيس جمهوري تصريح کرد: آنچه مهم است نظام بانکي نيازمند مطالعه آنچناني نيست و نظام بانکي در کشور نقش اصلي و تعيين کننده در تامين مالي اقتصاد دارد و بازار سرمايه نيز سهمش افزايش يافته، ولي تا بخواهد تامين کننده منابع باشد، نيازمند زمان است که بايد بانک مرکزي اين موضوع را در دستور کار قرار دهد.
جهانگيري اظهار داشت: از موضوعات مهم بانک مرکزي نظارت بر بانک ها است و نمي شود نرخ سود بانکي عددي باشد ولي بانک ها به آن کم توجهي کنند؛ بانک مرکزي ابزارهاي زيادي براي برخورد دارد و بايد با اقتدار، نظارت خود را اعمال نمايد.
وي همچنين با اشاره به ضرورت حمايت از توليدات داخلي يادآور شد: نياز داريم به اشتغال کشور فکر کنيم و طرح هايي را که مي شود، فعال کنيم؛ بايد به بخش خصوصي انگيزه داد. 
معاون اول رئيس جمهوري افزود: همچنين نيازمنديم در اين مقطع به معيشت اقتصادي مردم فکر کنيم و تيم اقتصادي دولت نيز براي اين مساله و دغدغه جدي مردم راهکار مناسب ارائه کند.
جهانگيري خاطرنشان کرد: نيازهاي اساسي مردم از جمله دارو و اقلام ضروري بايد به رغم محدوديت ها در کشور تامين شود و مردم نبايد دغدغه اين را داشته باشند که کمبود دارو يا مواد غذايي دارند. 
وي خطاب به مردم تصريح کرد: حتما سياست هاي پيش رو به اين مي رسد که نيازهاي اساسي و اصلي مردم را در هر شرايطي تامين خواهيم کرد.
معاون اول رئيس جمهوري در پايان به مديريت پنج ساله آقاي سيف در بانک مرکزي اشاره کرد و گفت: طي اين مدت تيم اقتصادي دولت و مجموعه دولت سياست هايي را پيش گرفتند که نتيجه آن باعث شد تا شاخص هاي اصلي اقتصاد کشور حرکت مثبتي داشته باشد که در طول اين دوره نرخ بيکاري کاهش و رشد اقتصادي، رشد سرمايه گذاري و صادرات غيرنفتي افزايش و توجه به مشکلات بنگاه هاي بخش خصوصي مناسب بوده است.
جهانگيري ادامه داد: مطمئن هستم در دوره مديريت جديد بانک مرکزي با شناخت دقيقي که از آقاي همتي دارم يکي از صاحبنظران اقتصاد ايران و از اساتيد مبرز دانشگاه و اقتصاد کلان است و کارهاي خوبي که تاکنون انجام داده و از سابقه مديريتي خوبي برخوردار است و در مديريت بانک خصوصي و بزرگترين بانک دولتي کشور و بيمه مرکزي سابقه اجرايي و توان علمي دارد حتما بانک مرکزي در دوره وي دوران خوب مسائل اقتصادي کشور را شاهد خواهد بود.
در اين مراسم با اعطاي لوح تقدير توسط جهانگيري از ولي الله سيف تقدير به عمل آمد و حکم رياست جديد بانک مرکزي به عبدالناصر همتي اهدا شد.