عملکرد صرافي ها زير ذره بين بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1397/06/14

مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: نيازهاي واقعي ارزي توسط بانک مرکزي و سامانه "نيما" قابل تامين است و عملکرد صرافان رصد مي شود.

به گزارش پايگاه خبري با اقتصاد، مهدي کسرايي پور مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: درباره تامين ارز براي کالاهاي مورد نياز کشور، آخرين تصميم اين بوده است که کالاها به دو دسته اصلي تقسيم شوند و از دو اولويت برخوردارند اولويت نخست، دارو و کالاهاي اساسي و مواد اوليه است که با نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومان تا ارديبهشت سال بعد تامين مي شود. بقيه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه"نيما" عرضه مي شود که متوسط نرخ از زمان شکل گيري اين بازار تاکنون، يورو 9 هزار تومان و دلار حدود 7 هزار و 600 تا 7 هزار و 700 تومان بود.

وي ادامه داد: امروز رکورد عرضه ارز در اين بازار از سوي صادرکنندگان غيرنفتي شکسته شد و 74 ميليون يورو با نرخ ميانگين 8 هزار و 900 تومان عرضه شد.

کسرايي پور افزود: بازار نيما با مشکلاتي مواجه شد و از 16 مرداد 97 که بسته جديد ارزي دولت اعلام و اجراء شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبي داشت.

وي گفت: نيازهاي واقعي ارزي توسط بانک مرکزي و سامانه "نيما" قابل تامين است و مشکلي وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است.

کسرايي پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتي ارزي داريم که محل تامين آن پيش بيني شده است و بانک ها مي توانند براي اين مصارف ارز بفروشند.

وي گفت: در بازار نقدي ارز، انگيزه هاي سفته بازي و احتياطي و در کنار آن نيازهاي ارزي واقعي مسافرتي و دانشجويي و درماني وجود دارد که بانک مرکزي به بانک ها و صرافي ها اعلام کرد که راسا مي توانند اين نيازها را تامين کنند.
مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: نياز‌هاي ارزي بازار و عملکرد صرافي‌ها رصد و تامين مي‌شود.
منبع: ايلنا