فروش اسکناس ارز در صرافي ها تا سقف پنج هزار يورو منعي ندارد

تاریخ انتشار : 1397/07/14

بانک مرکزي به صرافي هاي مجاز اجازه داد نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها بر مبناي نرخ بازار اقدام کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از بانک مرکزي، اين بانک پيرو نامه موضوع «دستورالعمل خريد و فروش ارز در شبکه صرافي‌هاي مجاز» به صرافي ها اعلام کرد: فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها توسط آن صرافي‌ بر مبناي نرخ بازار فقط با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامي در نامه عمومي مورد اشاره با رعايت مقررات ارزي بلامانع است.
براساس اين اطلاعيه، ثبت اطلاعات در «سنا» مورد تاکيد است و بازرسان بانک مرکزي عمليات صرافي در اين زمينه را بررسي و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند کرد.

** سپرده گذاري ارزي، مسير مطمئن سرمايه گذاري
بانک مرکزي همچنين افتتاح حساب سپرده هاي ارزي با تضمين اين بانک را يکي از راه هاي مطمئن سرمايه گذاري دانست و تاکيد کرد: جذب سپرده هاي ارزي توسط بانک ها روند رو به رشدي را طي مي کند.
بر اين اساس، با همکاري بانک ها، شعب شهرهاي مختلف براي جذب سپرده هاي ارزي مردم فعال شده است و بنابر بخشنامه بانک مرکزي، بانک ها سود سپرده را ماهانه و بصورت اسکناس ارز پرداخت مي کنند.
آنگونه که بانک مرکزي تاکيد کرده است، در صورت انصراف سپرده گذار پيش از سررسيد، بانک ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده گذاري شده اقدام کنند.
به گزارش ايرنا، در اين طرح براي سپرده‌هاي يورويي سالانه ٣ درصد، دلاري ٤ درصد و درهمي 2 درصد سود پرداخت مي‌شود و بانک مرکزي اصل و سود اين سپرده‌ها را تضمين کرده است.