چک‌هاي قديمي در بانک‌ها پذيرش نمي‌شوند

تاریخ انتشار : 1397/08/06

از ششم آبان ماه چک‌هاي قديمي در بانک‌ها پذيرش نمي‌شوند، مگر بانک صادرکننده دسته چک.

به گزارش بنکر (Banker)، از پايان شهريور سال گذشته و با راه‌اندازي سامانه صدور يکپارچه چک (صياد) قرار شد چک‌هاي متحدالشکل جديد صادر و استفاده شود. در اين ميان صاحبان دسته چک فرصت داشتند دسته چک‌هاي قبلي را تا ارديبهشت امسال در بانک‌ها تعويض کنند و دسته چک صيادي بگيرند.

اما بعد از مدتي با توجه به جاماندن بانک‌ها و مردم از مهلت تعيين شده، اين زمان تا شهريور ماه تمديد شد تا صاحبان دسته چک بتوانند چک‌هاي قديمي را تغيير دهند.

با اين حال گستردگي اين طرح و شرايطي که بر آن حاکم بود، موجب شد بار ديگر بانک مرکزي اين زمان را تا آبان امسال تمديد کند که بر اين اساس از  (ششم آبان ماه) مهلت تمام شد و ديگر تمديدي در کار نيست؛ از اين رو دارندگان دسته چک قديمي ديگر نمي‌توانند آن را در يک بانک غيرمرتبط ارائه کنند و تبادل چک‌هاي غيرصيادي در سامانه چکاوک ممنوع است.

در دستور بانک مرکزي به بانک‌ها تاکيد شده که چک‌هاي غير صيادي صرفا با حضور مشتري به بانک صادرکننده چک قابل دريافت خواهد بود و چک‌هاي عادي غيرصيادي ساير بانک‌ها در هيچ کدام از شعب بانک مربوطه براي ثبت در سامانه چکاوک قابل واگذاري نيست.

چک‌هاي صيادي به دنبال مسائلي که براي دسته چک ايجاد مي‌شد و به ويژه آمار بالاي چک‌هاي برگشتي در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت تا بتواند کمکي به اصلاح رويه و روال صدور دسته چک کند و در مهم‌ترين مولفه‌ها، يکسان‌سازي دسته چک‌ها و بالا بردن امنيت چک در آن اجرايي شد.

به نوشته ايسنا، چک‌هاي صيادي از اين قابليت برخوردار هستند که گيرنده آن مي‌تواند قبل از دريافت چک از پيشينه فرد صادرکننده استعلام بگيرد و با اطمينان بيشتري آن را قبول کند.