خطر رکود تورمي از بيخ گوش مسکن گذشت

تاریخ انتشار : 1397/12/13

تهران- ايرنا- آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد با افزايش 39 درصدي معاملات در بازار مسکن در کنار معکوس شدن شيب رشد قيمت ها در اين بازار، احتمال رکود تورمي در بازار مسکن رنگ باخته است.

به گزارش ايرنا، بازار مسکن در سال جاري با کمي تاخير در مقايسه با بازارهاي مالي مانند ارز و سکه ساز افزايش قيمت ها را کوک کرد تا از گردونه گراني ها باز نماند. مهمترين دليلي که مسکن ديرتر از ساير بازارها وارد کورس گراني ها شد اين است که از قابليت نقدشوندگي پايين تري برخوردار بوده و بوروکراسي خريد و فروش نيز در آن پيچيده تر است.
با اين حال با محدوديت هايي که بر سر راه خريد سکه و دلار در بازار اعمال شد، نقدينگي هاي سرگردان از ترس کاهش ارزش، به سمت بازار مسکن آمدند و جهش قيمت ها در اين ميدان نيز آغاز شد. 
با اين حال، روند کاهش قيمت ها در بازارهاي ديگر باعث نشد تا قيمت ها در مسکن نيز عقب نشيني کند و شتاب افزايش قيمت ها حتي در ماه هايي از سال بيشتر نيز شد تا آنجا که رشد قيمت در آذرماه در مقايسه با آذر سال 96، بيش از 90 درصد بود. 
همزمان با آن، تعداد معاملات نيز در اين بازار با کاهش همراه شد که باعث شد تا بعضي از کارشناسان نسبت به وقوع رکود تورمي در بازار مسکن در سال 98 هشدار دهند.

**شيب رشد قيمت مسکن معکوس شد
شيب رشد قيمت مسکن اما از آذر ماه سال جاري معکوس و کاهشي شد تا آنجا که رشد قيمتي در بهمن ماه به 85.1 درصد در مقايسه با ماه مشابه سال قبل رسيده که حکايت از کاهشي پنج درصدي دارد؛ اين امر در کنار افزايش 39 درصدي معاملات مسکن در شهر تهران در مقايسه با دي ماه، مي تواند نويد بخش آن باشد که سايه رکود تورمي از سر بازار مسکن گذشته است. 
در مجموع در ماه بهمن 9 هزار و 300 معامله خريد و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسيده که اگرچه در مقايسه با بهمن سال گذشته 49.2 درصد کاهش داشته اما بيشتر از ماه قبل خود بوده است. در اين شرايط قيمت مسکن با شتاب کمتري گران شده و متوسط قيمت خريد و فروش در شهر تهران به مرز 10 ميليون تومان در هر متر مربع رسيده است که در مقايسه با بهمن 96، رشدي 85.1 درصدي را داشته که از اين ميزان تنها 1.7 درصد رشد مربوط به ماه آخر يعني بهمن بوده است. 
با اين حال رشد معاملات و يا قيمت در تمام مناطق يکسان نيست. منطقه 5 با سهمي 13.9 درصدي شاگرد اول معاملات مسکن در بهمن ماه بوده و بعد از آن مناطق 4 و 2 به ترتيب با 9.1 و 8.2 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند. در کل 71.7 درصد از معاملات مسکن در 10 منطقه شهري تهران صورت گرفته و 12 منطقه باقيمانده تنها سهمي 28.3 درصدي داشته اند.

**شاگرد اولي منطقه 9 در گراني مسکن
با اين حال رشد قيمت بيشتر در مناطقي اتفاق افتاده که معاملات کمتري را شاهد بودند. منطقه 9 شهري که در رتبه 14 معاملات قرار داشت در خصوص رشد قيمت ها بالاترين رتبه را بدست آورده و 109.2 درصد در مقايسه با بهمن سال گذشته گران شده است. کمترين رشد قيمت نيز با 61.2 درصد مربوط به منطقه 12 است. 
در اين شرايط، همچنان منطقه يک گران ترين معاملات را با ميانگين قيمت هر متر مربع 21 ميليون و 800 هزار تومان به خودش اختصاص داده و منطقه 18 نيز مانند ماه هاي گذشته با قيمت 4 ميليون و 500 هزار تومان ارزان ترين خريد و فروش مسکن را به ثبت رسانده است. 
در مجموع مناطق 1، 3 و 2 به ترتيب بيشترين قيمت ها و مناطق 18، 20 و 16 کمترين قيمت ها را به نام خود ثبت کرده اند. 
اگرچه گران شدن مسکن باعث شده تا خريداران بيشتري از اين بازار خارج شوند و تعداد معاملات در 11 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 23.5 درصد کاهش پيدا کند اما همچنان خريداران باقيمانده به خريد خانه هاي متراژ پايين تمايل دارند تا آنجا که بيش از 30 درصد معاملات صورت گرفته در بهمن مربوط به خانه هايي با متراژ 50 تا 70 متر مربع بوده است و بعد از آن خانه هاي 70 تا 80 متر و خانه هاي 40 تا 50 متر قرار گرفته اند.
آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد 57.3 درصد از معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاري مربوط به واحدهايي با متراژ کمتر از 80 متر مربع بوده است. 
خريداران همچنين بيشتر به سمت آپارتمان هايي با قيمت متوسط هر متر مربع 5 تا 6 ميليون تومان رفته اند و در مجموع 58.9 درصد از معاملات با قيمتي کمتر از ميانگين قيمت 9 ميليون و 980 هزار تومان صورت گرفته است و 47.7 درصد از معاملات ارزشي کمتر از 600 ميليون تومان داشته اند. 

**اجاره مسکن همچنان گران مي شود
در بازار اجاره اما همچنان شيب رشد قيمت ها مثبت است و اجاره مسکن در شهر تهران در بهمن ماه 20.4 درصد رشد را نشان مي دهد. اين در حالي است که رشد اجاره بها براي کل مناطق شهري کشور رقمي در حدود 17.5 درصد است.
نکته مهم آن است که تا مهرماه سال گذشته، اجاره بهاي مسکن رشد بيشتري نسبت به قيمت مسکن داشت اما از آن زمان و با آغاز نوسانات اقتصادي در دي ماه 96، قيمت مسکن با شتاب بيشتري نسبت به اجاره بها بالا رفت. 
به گزارش ايرنا، پيش از اين نماينده رئيس اتاق اصناف ايران در کميسيون تخصصي مشاوران املاک کشور نيز با اشاره به افزايش جهشي قيمت مسکن در سال 97، پيش بيني کرده که افزايش قيمت مسکن در سال 98 کمتر از نرخ تورم خواهد بود.