واردات کالاهاي اساسي به ۱۱ ميليارد دلار رسيد

تاریخ انتشار : 1397/12/18

رييس کل گمرک ايران از واردات ۱۱ ميليارد دلاري کالاهاي اساسي به کشور طي ۱۱ ماهه سال‌جاري خبر داد.

به گزارش ايبِنا، مهدي ميراشرفي گفت: در کالاهاي اساسي بحران که نداريم هيچ بلکه در برخي اقلام کالايي مثل ذرت يا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزايش داشته است. وي با اشاره به اينکه يکي از مرزهاي زميني با کشور عراق در خوزستان شلمچه است، افزود: علاوه بر استفاده از مرزهاي آبي و ساماندهي آنها ايران يک نگاه ويژه اي به کشورهاي همسايه از جمله مرزهاي زميني با کشور عراق دارد.

رييس کل گمرک ايران تصريح کرد: در بحث صادرات بعد از چين که ۸.۳ ميليارد دلار در ۱۱ ماهه امسال صادرات داشتيم، عراق نيز با ۸.۲ ميليارد دلار اصلي ترين شريک تجاري است که کالاهاي ايراني با تنوع بالا به آن صادر مي شود، بنابراين بايد در مرزهاي زميني با عراق ساماندهي خوبي را داشته باشيم.

ميراشرفي بيان کرد: هفته گذشته در باشماق و پرويزخان حضور داشتيم و اقداماتي در زمينه ساماندهي پيش برديم؛ اينجا در مرز زميني شلمچه نيز پيگير اين هستيم که مسائل و مشکلات صادرات کالا به کشور عراق از اين مرز را جمع بندي و قسمتي از آن را با هماهنگي بين سازمان هاي مرتبط با تجارت در مرز ساماندهي کنيم.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر تعداد زيادي از سازمان ها در مرز متولي اعمال مقررات هستند از گمرک تا مرزباني يا مناطق آزاد و ديگر سازمان ها ولي براي يک تجارت سهل تر، روان تر، با هزينه کمتر و سرعت بيشتر بايد هماهنگي بيشتري با سازمان هاي داخلي تحت عنوان هماهنگي و مديريت يکپارچه مرزي داشته باشيم.

رييس کل گمرک ايران با اشاره به مذاکرات با مسئولان گمرک مرکزي عراق و همچنين اقليم کردستان براي ايجاد دروازه مشترک تجاري گفت: تلاش مي کنيم تا هماهنگي بيشتري در مديريت هماهنگ مرزي را شاهد و دروازه مشترک تجاري با کشور عراق را فعال کنيم؛ اين کار باعث کاهش هزينه هاي صادراتي و تجارت فرامرزي مي شود.

ميراشرفي اضافه کرد: اين دروازه مشترک تجاري نه تنها توليدکنندگان و صادرکنندگان را انتفاع مي کند بلکه مصرف کننده نهايي اين کالاها که در کشور عراق هستند نيز با کاهش هزينه ها عملا سطح بالاتري از مطلوبيت را براي متقاضيان ايجاد مي کند.

وي با رد شايعات بحران در تامين کالاهاي اساسي گفت: طي ۱۱ ماهه اخير آماري از واردات کالاهاي اساسي داريم که نشان دهنده بحران در اين زمينه نيست و وضعيت مطلوب است؛ در اين مدت ماهانه بالغ بر يک ميليارد دلار کالاهاي اساسي به کشور وارد شده که به لحاظ وزني ۷۰۰ هزار تُن نسبت به مدت مشابه افزايش داشت.

رييس کل گمرک ايران ادامه داد: به عنوان نمونه در امسال ۱۳۷ هزار تُن واردات گوشت گرم و سرد داشتيم که نسبت به سال گذشته پنج هزار تُن افزايش را نشان مي دهد؛ بنابراين در بحث تامين ارز و ورود کالاهاي اساسي مشکل خاصي وجود ندارد بلکه تفاوت نرخ ارز مسلما انگيزه اي مي شود که کالاهاي خريداري شده با ارز دولتي بيشتر متقاضي داشته باشد و عملا تحريکي هم در بازار ايجاد مي شود.

ميراشرفي يادآور شد: در کالاهاي اساسي بحران که نداريم هيچ بلکه در برخي قلم کالاها مثل ذرت يا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزايش داشته و طي ۱۱ ماهه امسال قريب به ۱۱ ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي هزينه شده است.

وي اظهار داشت: در بحث واردات کالا چند مرحله داريم که اول ورود کالا (صاحب کالا اسناد خريد را بايد اخذ کند)، دوم ترخيص کالا (زماني که کالا به گمرک اظهار مي شود و سازمان هاي مرتبط با ورود کالا بايد مجوزهاي قانوني صاحب کالا را رويت و اجازه ترخيص بدهند) و مرحله آخر تشريفات گمرکي است.

رييس کل گمرک ايران با اشاره به اينکه بين ورود کالا تا زماني که کالا به گمرک اظهار مي شود نيز مدت زماني مي گذرد، افزود: تشريفات خصوصا ورود کالا به هيچ عنوان بيش از دو روز نيست و اگر هم باشد قطعا در مرحله ترخيص اقدامات کامل انجام نشده مثلا برخي سازمان ها نياز دارند که مجوزهاي ارائه شده را آناليز کنند مثل ترخيص کالاهاي دارويي، خوراکي و بهداشتي که بايد آزمايشات لازم را انجام دهند.

ميراشرفي با تاکيد بر اينکه در انجام تشريفات گمرکي بايد از زمان اظهار کالا با ارائه مجوزهاي قانوني تا انجام تشريفات ترخيص در گمرک را در نظر گرفت، عنوان کرد: مشکلات ناشي از تحريم ها حدود ۲۰ روز به مدت توقف کالاها در اماکن گمرکي اضافه کرد يعني قبلا به صورت ميانگين کالاها ۲۰ روز پس از ورود به گمرک اظهار مي شدند ولي اکنون اين زمان به حدود ۴۰ روز افزايش پيدا کرد؛ اين موضوع بحث انتقال ارز و اخذ اسناد مالکيت را در پي دارد که باعث افزايش مدت زمان ترخيص کالاها شده است.