يک بانک ايراني ابتکار جديد واردات نفت از ايران

تاریخ انتشار : 1398/03/07

به گزارش ايبِِنا به نقل از دِ پرينت، چند هفته پس از آنکه هند واردات نفت از ايران را بخاطر تحريم‌هاي آمريکا متوقف کرد، دولت نارندرا مودي – نخست وزير اين کشور – ابراز تمايل کرده است که عرضه نفت از سوي ايران به هند ادامه داشته باشد و براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي آمريکا نيز قصد دارد پول واردات نفت ايران را به روپيه پرداخت کند.

منابع مطلع در دولت هند اعلام کردند که دولت نارندرا مودي که پس از برگزاري انتخابات در اين کشور با قدرت بيشتري امور را در دست گرفته است، بلافاصله مذاکراتي را با ايران آغاز خواهد کرد تا قدم‌هايي را براي ادامه واردات نفت از ايران طراحي کنند.

با اين‌حال انتظار مي‌رود سطح واردات نفت  از ايران نسبت به سطوح پيش از تحريم‌ها پايين‌تر باشد.

هند پس از آن‌که معافيت شش ماهه‌اش از تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران به پايان رسيده بود، واردات نفت خود را از اين کشور تاثيرگذار اوپک به حالت تعليق درآورده بود.

يک مقام ارشد دولت هند که نخواست نامش فاش شود، در اين مورد گفت: دولت هند از اين تحريم استقبال نمي‌کند، ما مشتاقيم که واردات نفت از ايران ادامه پيدا کند.

اين مقام هندي همچنين اعلام کرد که ممکن است بانک پاسارگاد ايران که تاييد بانک مرکزي هند براي گشايش شعبه در بمبئي را گرفته است، براي پرداخت هزينه‌هاي واردات نفت به‌کار گرفته شود.

به گفته اين مقام ارشد دولت هند،‌ ممکن است هزينه‌هاي واردات نفت ايران به حساب اين بانک ايراني واريز شود و آن‌گاه مقام‌هاي ايراني تصميم مي‌گيرند چطور از اين پول بهره‌برداري کنند.

درحالي که دولت هند مايل است هزينه‌هاي واردات نفت ايران را به روپيه پرداخت کند، اين مقام هند گفت: مذاکرات در اين زمينه پيشتر هم برگزار شد اما به خاطر انتخابات هند متوقف شده بود. اين مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و اين موضوع يکي از زمينه‌هاي داراي اولويت در دستور کار دولت هند است.

براساس اين گزارش، پس از آن‌که راهکاري براي ادامه واردات نفت از ايران مورد تاييد قرار گرفت، هند همچنين بايد راهي براي حل مشکل بيمه کردن نفتکش‌هاي نفت‌خام پيدا کند.

درحال حاضر و براساس آمار وزارت نفت هند،‌عراق و عربستان سعودي تامين‌کنندگان اصلي نفت هند به حساب مي‌آيند و ايران در جايگاه سوم قرار دارد. هند سالانه بالغ بر ۸۰ درصد از نياز نفتي خود را وارد مي‌کند.

مقام‌هاي هندي اعلام کرده‌اند باوجودي که برخي کشورها اعلام آمادگي کرده‌اند که خلاء نفت ايران را براي هند جبران کنند، تداوم واردات نفت از ايران، حتي در سطوح پايين‌تر پيام مهمي از بعد ديپلماسي براي تهران خواهد بود.