رئيس کل بانک مرکزي: نقدينگي کشور را به طور هدفمند به سمت توليد مي‌بريم

تاریخ انتشار : 1398/04/26

به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در ادامه سفر خود به اصفهان و در بازديد از گروه صنعتي انتخاب (اسنوا)، اظهار کرد: فکر مي‌کنم برخي از واحدهاي توليدي نيازمند نقدينگي هستند و وظيفه سيستم بانکي تامين نقدينگي اين واحدها براي افزايش توليد داخلي است تا از سوي ديگر کمتر به محصولات خارجي وابسته باشيم.

وي با بيان اينکه اسنوا به عنوان يکي از واحدهاي مهم و خوب توليدي کشور نيازمند توجه است، افزود: به گفته مدير اين مجموعه، گروه انتخاب امروز با ظرفيت پايين‌تري نسبت به گذشته توليد دارد و دچار مشکل نقدينگي است، اما اميدواريم در رفع آن تلاش کنيم.

وي در خصوص تعامل بانک مرکزي با وزارت صمت، اظهار کرد: با توجه به اينکه نقدينگي در اختيار بانک مرکزي است، وزارت صمت بايد با ما تعامل داشته باشد، اما ما نيز تلاش مي‌کنيم با آنها همکاري خوبي داشته باشيم.

وي ادامه داد: اميدواريم در سايه تلاش صنايع و تعامل جدي بين سيستم بانکي و وزارت صمت، رونق توليد مد نظر مقام معظم رهبري حاصل شود، همچنين در دولت تصميماتي براي رونق جدي توليد اتخاذ شده است.

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا در خصوص تامين نقدينگي واحدهاي توليدي که در سال جاري رئيس جمهور دستور آن را به بانک مرکزي داد، گفت: ما ارقام ويژه‌اي به اين منظور در نظر گرفته‌ايم و قرار شد سهم سرمايه در گردش بخش صنعت را براساس قانون تا ۴۰ درصد افزايش دهيم در حاليکه اين سهم در سال گذشته ٣٠ درصد بود.

وي با تاکيد بر اينکه نمي‌خواهيم نقدينگي کشور رشد زيادي کند، تصريح کرد: در نظر داريم نقدينگي کشور را به طور هدفمند به سمت توليد ببريم که بتوان بر روي خودکفايي و ملي شدن آنها در زنجيره توليد حساب کنيم.

به گزارش ايسنا، در جريان اين بازديد، رئيس کل بانک مرکزي از بخش‌هاي مختلف گروه صنعتي انتخاب همچون کارخانه ساخت قطعات پلاستيکي گروه صنعتي انتخاب، اتاق صوت، آزمايشگاه يخچال، لباسشويي، بخش تحقيق و توسعه، کارخانه قطعات فلزي و … ديدن کرد.