بانکداري بدون ربا؛ از حرف تا عمل

تاریخ انتشار : 1398/05/02

به گزارش ايسنا، محمدرضا پورابراهيمي درباره طرح بخشودگي سود مرکب و جرايم تسهيلات بانکي افزود: متاسفانه به علل مختلف در نحوه تسويه قراردادهايي که منجر به اخذ تسهيلات شده توسط افراد حقيقي يا حقوقي، به جاي محاسبه سودي که در قراردادها آمده است اين قراردادها به علت تمديد که اتفاق مي افتد شامل هم سود و هم جرايم بود و مجموعه اين دو مورد با اصل قرارداد جمع مي شد و سود و جريمه به آن تعلق مي گرفت.

وي ادامه داد: محاسبات ما نشان مي دهد اگر به اين روش عمل کنيم در بازه زماني پنج ساله در برخي موارد، اين تسهيلات به چهار برابر تعهدات وام گيرنده تبديل مي شد که مشکلاتي را براي پرداخت فعالان اقتصادي ايجاد مي کرد و هم مشکل شرعي و ديني ايجاد مي شد.

پورابراهيمي افزود: در اصلاحيه بودجه سال ۹۷ و در قانون بودجه، اين موضوع ديده شد اما نهايي نشد سپس بعد از همکاري بانک مرکزي، در کميسيون و در صحن علني مجلس با راي قاطع، تصويب و نهايي شد.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: اساس قانون، عمليات بانکي بدون رباست اما در اجرا به گونه ديگري عمل مي شود.

وي که در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما سخن مي گفت، با اشاره به طرح حذف سود مرکب و بخشش جرايم بانکي، گفت: سقف اين موضوع، دو ميليارد تومان براي اشخاص حقوقي و ۵۰۰ ميليون تومان براي اشخاص حقيقي است، اعتقاد ما اين بود که اين مبلغ بايد بيشتر شود.

وي افزود: نبايد قانوني بنويسيم که خوش حساب هاي بانکي را تنبيه کنيم به همين علت پيشنهاد داديم بانک مرکزي مشوق هايي را براي خوش حسابان، تعريف و پس از تصويب شوراي پول و اعتبار، آن را عملياتي کند اما بانک مرکزي مخالف بود.

پورابراهيمي گفت: مجلس بارها مشکلات مربوط به افزايش سرمايه نظام بانکي و مانند آن را بررسي و حل کرده است.

وي افزود: با همکاري خوبي که ميان مجلس و دولت و بانک مرکزي انجام شد اميدواريم اجراي اين طرح، آغاز حرکت مطلوبي در اقتصاد کشورمان باشد و اين حرکت، حرکت قابل قبولي است و از بانک مرکزي تشکر مي کنيم.

انتهاي پيام