ارزش پول ملي ايران در هشت ماه گذشته ۴۰ درصد تقويت شده است

تاریخ انتشار : 1398/06/02

به گزارش روابط عمومي بانک مرکزي،‌ عبدالرضا همتي در گفت‌وگو با لستر هولت، خبرنگار شبکه تلويزيوني ان بي سي (NBC)، توضيحاتي درباره آخرين تحولات اقتصادي کشور، صادرات نفت ايران، شرايط اقتصادي ايران پس از وضع تحريم‌هاي آمريکا ارائه کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که دولت ترامپ در رسيدن به هدف خود مبني بر به صفر رساندن صادرات نفت ايران، تا کجا پيش رفته است، گفت: امروز نقل قولي را از آقاي ترامپ مي‌خواندم که گفته بود «صادرات نفت ايران از حدي که من فکر مي‌کردم پايين‌تر است» و اين در حالي است که رئيس جمهوري آمريکا گفته بود که صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند، از اين رو و با توجه به اين صحبت، پس الان بايد صادرات نفت ما منفي مي‌شد، اما اين اتفاق نيفتاد و ما به صادرات نفت خود ادامه مي‌دهيم. البته صادرات نفت ما در حال افزايش نيز هست و از روش‌هاي غيرمتعارف کار خود را پيش مي‌بريم.

رئيس کل بانک مرکزي تحريم‌ها را غيرقانوني خواند و تصريح کرد: ما معتقديم که دولت آمريکا و ترامپ نمي‌تواند در دنيا قانون وضع کند و براي ساير کشورها تعيين تکليف کند، بنابراين زماني که ما نفت صادر مي‌کنيم، روال طبيعي خودمان را طي مي‌کنيم، ولي در واقع در حال دور زدن اقدامات آمريکا هستيم.

رئيس شوراي پول و اعتبار درخصوص رقم ميزان صادرات نفت ايران، عنوان کرد: همان طور که ترامپ اعلام کرده، ما صادرات نفت را انجام مي‌دهيم، اما اجازه دهيد روند و رقم آن نزد ما بماند. معتقديم اکنون درگير جنگ اقتصادي با دولت آمريکا هستيم و قطعاً در يک جنگ اقتصادي هيچ‌گاه اطلاعاتِ مهماتمان را به دولتي که در مقابل ما قرار گرفته است، اعلام نمي‌کنيم. ثبات اقتصادي که الان در ايران حاکم شده است، نشان مي‌دهد که ما توانستيم آمريکا را در رسيدن به هدفش شکست دهيم.

همتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر ارائه نظر خود درخصوص افراد زيادي که در اينجا (ايران) آسيب زيادي از تحريم‌ها ديده‌اند، اظهار کرد: مردم ما مي‌دانند که فشار تحريم عمدتاً به آنها وارد شده است و اين در حالي است که دولت آمريکا مي‌گفت ما مي‌خواهيم نظام جمهوري اسلامي را نابود کنيم و اين امر خود نشان مي‌دهد که نتيجه کار آمريکا فشار به اقشار متوسط و طبقات با درآمد پايين جامعه است. اين امر موجب شده است که يک شوک تورمي ايجاد شود که عمدتاً طبقات محروم و پايين جامعه که درآمد ثابتي داشتند، ناشي از آن دچار مشکل شدند و البته تمام تلاش دولت هم اين است که بتواند اين کاهش درآمد را جبران کند.

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که چگونگي تهيه و وارد کردن کالاهايي که از نظر فني در فهرست کالاهاي تحريم شده قرار دارند، گفت: ايران، کشور بسته‌اي نيست. سال گذشته براساس آمار صندوق بين المللي پول، ما هجدهمين اقتصاد دنيا از نظر شاخص پي پي پي (PPP) بوديم و اين قدرت را داريم که نيازهايمان را از هر جايي که بخواهيم تهيه کنيم.

دکتر همتي در ادامه در جواب سوال لستر هلت درباره اينکه آيا شما (ايران) دوستاني داريد که حاضر به پذيرش ريسک واردات اين کالاها باشند، گفت: بله، تجار ما فعال هستند و کشورهايي زيادي نيز هستند که با ما همکاري مي‌کنند، ما فقط متکي به سيستم بانکي و سيستم‌هاي متعارف مبادله نيستيم و از طريق روش تهاتر و ديگر روش‌ها، درآمدهاي صادرات غيرنفتي‌مان را به واردات اختصاص مي‌دهيم.

در ادامه اين گفت‌وگو، رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به پرسش لستر هولت درباره پول ايران گفت، که اين کاهش تا کجا ادامه مي‌يابد و آيا ايران مي‌تواند با وجود اين امر پايداري را حفظ کند يا خير، گفت: همان طور که اطلاع داريد در اوايل شروع تحريم به دليل جو رواني و همچنين انتظارات منفي که در بين فعالان اقتصادي ايجاد شد، احساس ناپايداري نسبت به آينده اقتصاد شکل گرفت، همچنين به کمک رسانه‌هاي حامي سياست آمريکا و رسانه‌هاي متحدشان در منطقه، اين تصور به وجود آمد که ممکن است، نرخ ارز غيرقابل کنترل شود.

وي در ادامه تصريح کرد: در نزديکي‌ها و اواخر شهريور ماه سال گذشته (ماه سپتامبر تقويم ميلادي) نرخ ارز به رقم‌هاي بسيار بالايي افزايش يافت و درست زماني که مرحله اصلي و نهايي تحريم‌هاي آمريکا شروع شد، تقويت ارزش پول ملي ما نيز آغاز شد و در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملي ما مجدداً ۴۰ درصد تقويت شده است. اکنون بر نرخ ارز کنترل داريم و ثبات نسبي بر بازار ارز حاکم شده است، نتيجه کنترل‌هاي صورت گرفته اين است که طي چهار ماه گذشته، رشد تورم ماهانه در حال کاهش است.

همتي در پايان درباره ميزان اثرگذاري تحريم‌ها بر ايران عنوان کرد: در هر صورت ايران تحت تأثير تحريم‌ها قرار گرفته است. طي دو سه سال گذشته در مرحله اصلاح ساختار اقتصادي و کنترل تورم قرار داشتيم و ‌از رشد اقتصادي مطلوبي برخوردار بوديم به طوري که پيش از تحريم‌ها رشد اقتصادي در حدود ۱۲ درصد را نيز تجربه کرديم. طبيعي است با وضع تحريم‌ها به دليل اينکه ما ساختار اقتصادي‌مان را به طور کامل اصلاح نکرده بوديم، شوکي به ساختارهاي اقتصادي ما وارد شد. از اين منظر، تحريم‌ها روي مردم و اقتصاد کشور تأثير داشت، ولي ما اين نکته را با هدف دولت ترامپ مقايسه مي‌کنيم و مي‌گوييم هدف آمريکا با شکست مواجه شد.