خريد نفت از ايران اصل درست فعاليت اينستکس

تاریخ انتشار : 1398/06/02

فريال مستوفي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اينکه آيا بايد از فعاليت اينستکس نااميد بود، گفت: نه. نبايد اينستکس را فراموش کرده يا از فعاليت آن نااميد باشيم. وي با اشاره به تلاش هاي ايمانول مکرون رييس جمهور فرانسه براي راه اندازي اينستکس اظهار داشت: رييس جمهور فرانسه در تماس هاي خود با رييس جمهور ايران پيشنهاد خط اعتباري ۱۵ ميليارد يورويي براي آغاز فعاليت اينستکس را داده که ۵ ميليارد يوروي آن را اين کشور و ۱۰ ميليارد يوروي ديگر نيز توسط ساير کشورهاي اروپايي خواهان پيوستن به اينستکس تامين مي شود.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ادامه داد: با اين حال اصل درست براي فعاليت اينستکس آن است که کشورهاي اروپايي با توجه به تحريم نفت ايران از سوي آمريکا، مجوزي براي خريد نفت ايران داشته باشند تا اين ساز و کار بتواند فعاليت خود را آغاز کند.

رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران به استعفاي برند اربل مديرعامل آلماني اينستکس اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اينستکس يک ابزار بي فايده است و لازمه آغاز به کار آن تلاش بيشتر اتحاديه اروپا و کوتاه آمدن آمريکاست. ما اميدوار هستيم تا به طريقي اين ابزار فعاليت خود را آغاز کند.