اقدامات ويژه بانک مرکزي حمايت از توليد و تجارت در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1398/07/06

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر همتي در نشست با فعالان اقتصادي منطقه آزاد کيش با اشاره به کاهش درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت کشور در شرايط تحريم گفت: خوشبختانه دشمنان به هدف اصلي خود يعني فروپاشي اقتصادي کشور نرسيدند.

وي افزود: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه ريزي براي بهبود شرايط و رشد و توسعه اقتصادي فراهم شده است.

همتي تصريح کرد: در نيمه اول سال تاکنون عليرغم کاهش درآمدهاي نفتي، به منظور واردات کالاها به کشور بيش از ۱۹ ميليارد دلار تامين ارز انجام شده که از اين ميزان حدود ۱۱ ميليارد آن مربوط به صادرات غيرنفتي است.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: از اين ميزان حدود ۸ ميليارد نيز براي واردات دارو و کالاهاي اساسي توسط بانک مرکزي تامين شده است.

همتي با اشاره به مشکلات ايجاد شده براي طبقات متوسط و ضعيف جامعه بر اثر تحريم گفت: بانک مرکزي به دنبال ثبات و برنامه ريزي براي افزايش رفاه مردم است.

همتي ادامه داد: با توجه به حساسيت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل مي‌شود.

رئيس شوراي پول و اعتبار با اشاره به بازديد خود از واحدهاي توليدي منطقه آزاد کيش گفت: فعاليت حدود ۳۰۰ واحد توليدي در اين منطقه نشان دهنده زحمات صنعتگران و توليدکنندگان منطقه است که بحمدالله نسبت به گذشته  تحولات مثبت زيادي در کيش رخ داده است.

وي افزود: تا آنجا که در توان بانک مرکزي است از فعاليت هاي توليدي، صنعتي و تجاري در مناطق آزاد حمايت  و تلاش مي‌کنيم در نيمه دوم امسال ارز مورد نياز واحدهاي توليدي تجاري مناطق را تامين کنيم.

همتي گفت: پذيرش پروانه هاي کسب و کار مناطق آزاد توسط بانک‌ها، تامين ارز گروه‌هاي کالايي ۱ و ۲ براساس ثبت سفارش و هماهنگي انجام شده توسط دبيرخانه مناطق آزاد، تسهيل نحوه رفع تعهد ارزي مناطق آزاد، حل مشکل ترانزيت بين مناطق ازاد و ايجاد واحد مختص مناطق آزاد به منظور پيگيري مشکلات فعالان اقتصادي اين مناطق در معاونت ارزي بانک مرکزي با هدف حمايت از توسعه مناطق آزاد در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.

وي تصريح کرد: همه هدف ما حمايت از توليد و تسهيل تجارت در مناطق آزاد است و در اين مسير با توجه به شرايط اقتصادي کشور و محدوديت هاي موجود تمام تلاش خود را انجام مي دهيم.

دکتر همتي در پايان ضمن تشکر از همه فعالين اقتصادي و تجار مناطق آزاد تجاري تصريح کرد: دليل تأخير من در خصوص سفر فعلي، اين بود که با اطمينان از مسائل ديگر اقتصادي، با دقت نظر کافي به مسائل مناطق آزاد رسيدگي کنم.

  •