وزيرصنعت از بهانه جويي و سنگ اندازي بانک‌ها براي توليدکنندگان خبر داد

تاریخ انتشار : 1398/09/09

ساري - ايرنا - وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين که حدود ۲ هزار تريليون تومان نقدينگي در کشور وجود دارد که غير مولد است؛ گفت که رابطه ميان توليد کنندگان و بانک ها " پر دغدغه " است و بيشترين گله مندي از عدم همراهي بانک ها و سنگ اندازي آن‌ها است. 

رضا رحماني پنجشنبه شب در نشست کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد مازندران در ساري  افزود: اگر چه بايد قبول کرد که بانک ها نيز داراي ضوابطي هستند و اين مقررات بايد در نظر گرفته شود، ولي سنگ اندازي آنها در برابر توليد و توليد کننده قابل پذيرش نيست. 

وزير صنعت تاکيد کرد: بهانه جويي و درخواست هاي نابجاي بانک ها از بخش توليدي خلاف سياست اقتصادي دولت و نظام است و همه موظف هستند راه را براي توليد کننده باز نگه دارند. وي تاکيد کرد: تا زماني که دلالي بيش از توليد و خدمات در کشور سودآوري داشته باشد، هيچگاه شاهد شکوفاني و کاهش آسيب پذيري اقتصاد نخواهيم بود.

وزير صنعت اولويت مهم اقتصادي کشور را هدايت نقدينگي به بخش مولد و توليد معرفي کرد و گفت: دستگاه ها و نهادها نبايد عملکرد خود را محدود به مشکلات و بهانه هاي روزمره کنند.

افزود: اگر نقدينگي به سمت توليد و خدمات هدايت شود، نه تنها اقتصاد کشور کمترين آسيب را خواهد ديد، بلکه براي بخش خصوصي نيز درآمدزايي هفگفتي ايجاد خواهد کرد. 

رونق توليد، شعار نيست راهبرد نظام است

رحماني همچنين به شعار امسال کشور با عنوان رونق توليد اشاره کرد و اظهار داشت: دستگاه ها به اشتباه تصور نکنند که رونق توليد صرفا يک شعار براي سال ۹۸ است، بلکه رونق توليد راهبرد اصلي نظام جمهوري است که توسط رهبري انقلاب تعيين شد و براي همه لازم اجرا است .

وي با بيان اينکه رونق توليد را نبايد در ظرف يک سال ديد، افزود: رونق توليد نياز به بخشنامه ندارد و بايد همه در اين زمين ورود کنند و آن را اولويت بدانند . 

پذيرش آثار واقعي افزايش قيمت بنزين

رحماني در اين نشست گريزي هم به اتفاقات اخير در مورد موضوع افزايش و سهميه بندي قيمت بنزين زد و گفت: افزايش قيمت بنزين آثار واقعي دارد که مي توان آن را پذيرفت. 

وي افزود: اولويت دولت جلوگيري از آثار هيجاني و رواني اصلاح قيمت بنزين بوده است و بيشترين نگراني و دغدغه هم اين بوده که مردم بتوانند به راحتي نياز خود را برطرف کنند.

وزير صنعت توضيح داد: وفور کالا در بازار نخستين اقدام دولت براي رفع اين دغدغه بوده و خوشبختانه در اين موضوع هيچگونه کمبود و محدوديتي در کشور احساس نشده است. 

رحماني از مسئولان و مردم مازندران به خاطر برخورد واقع بينانه با موضوع سهميه بندي و گراني بنزين قدرداني کرد و گفت: مازندران از جمله استان هايي بود که اقدامات عملياتي و ابتکاري در اين زمينه انجام داد که در نوع خود بي نظير بود.

وي توضيح داد: ورود مسئولان و مردم و توليد کنندگان در استان مازندران براي مديريت بازار به نوعي بود که بايد تجربه و الگويي براي همه استان هاي کشور باشد .

وزير صنعت هماهنگي بين دستگاهي در استان مازندران را " ويژه " توصيف کرد و افزود: اين نشان مي دهد دولت در بزنگاه هاي سياسي و اقتصادي مي تواند بر روي مازندران حساب جداگانه  باز کند.

وزير صنعت سفر دو روزه اش به مازندرن را صبح پنجشنبه با بازديد از تعدادي از واحدهاي توليدي در غرب استان و شرکت در مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره کيوي شروع شد و سپس به بابل رفت و در آنجا علاوه بر افتتاح نخستين برج اصناف ايران و بازديد از چند واحد توليدي، در جمع اصناف و بازاريان حضور يافت و سخنراني کرد. شرکت در نشست ستاد تسهيل و رفع موانع توليد آخرين برنامه نخستين روز سفر رضا رحماني بود.

وزير صنعت فردا جمعه هم علاوه بر ديدار و گفت و گو با نماينده ولي فقيه، دو واحد توليدي را در شرق مازندران افتتاح کرده و از بندر اميرآباد بازديد مي کند.