کميسيون تلفيق رسالت خود را در مورد بودجه انجام مي‌دهد

تاریخ انتشار : 1398/10/08

نايب رئيس کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۹۹ با اشاره به برخي نگراني‌ها در مورد لايحه بودجه سال آينده تاکيد کرد که کميسيون تلفيق رسالت خود را در مورد بودجه انجام مي‌دهد.

علي اصغر يوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تصويب کليات بودجه در کميسيون تلفيق گفت: تاييد کليات بودجه به معني اين نيست که تمام مفاد، تبصره‌ها و رديف‌هاي لايحه‌ بودجه از سوي اعضاي کميسيون تلفيق مورد تاييد قرار گرفته است بلکه اين امر به معني مجوزي براي ورود به جزييات بودجه و تغيير و اصلاح يا حذف رديف‌ها و تبصره‌ها است.

وي افزود: بر اساس ماده ۱۸۲ آيين نامه داخلي مجلس مهلت رسيدگي به لايحه بودجه براي کميسيون تلفيق حداکثر يک ماه است و بعد از آن نيز گزارش کميسيون تلفيق بايد در صحن علني مجلس مطرح شود. همچنين زمان کمي به پايان سال باقي مانده و بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۸۲ آيين نامه داخلي مجلس مسکوت ماندن هم در بودجه معنايي ندارد.

وي با بيان اينکه «کميسيون تلفيق و مجلس نظر نهايي را درباره‌ بودجه مي‌دهد»، افزود: دولت در اين زمينه پيشنهاد دهنده است و اختيار تام و کامل و نهايي در مورد بودجه با مجلس است و مجلس مي‌تواند تغييراتي را در لايحه بودجه اعمال کند اما اگر نمايندگان عضو کميسيون تلفيق کليات بودجه را رد مي‌کردند آن وقت کليات بايد در صحن مطرح مي‌شد و اگر در صحن علني هم رد مي‌شد دولت تا دو هفته فرصت داشت که اصلاحيه خود را به مجلس و کميسيون تلفيق ارائه کند. در اين صورت لايحه‌اي که کلياتش رد شده اگر مجددا در صحن تاييد مي‌شد دوباره به کميسيون تلفيق مي‌رفت و کميسيون ظرف ۱۵ روز به مجلس گزارش مي‌داد. بنابراين در هر صورت چه اين کليات رد و چه تاييد مي‌شد نهايتا اين رسيدگي بايد در کميسيون تلفيق انجام مي‌شد.

نايب رئيس کميسيون تلفيق بودجه اضافه کرد: وقتي مسئوليت و ماموريت کميسيون تلفيق در هر حال رسيدگي نهايي بودجه براي ارائه به صحن است خيلي از همکاران ما با اين ملاحظه که در هر حال مسئوليت با ماست به کليات راي دادند. البته اين امر رافع مسئوليت کميسيون تلفيق براي موضوع مهمي به نام بودجه نيست و من فکر مي‌کنم اين تصميم مناسب‌تري بود که جزييات بودجه در کميسيون تلفيق مورد بررسي قرار گيرد.

وي گفت‌:‌ دولت وظيفه داشت پيشنهاد بدهد و اين کار را کرد و همکاران ما هم با ملاحظات آيين نامه و اين که باز هم مسئوليت کميسيون تلفيق سر جايش است و کميسيون اين اختيار را دارد که آيتم ها را تغيير دهد، به کليات راي داد.

يوسف نژاد اضافه کرد: اخيرا اسامي مخالفين و موافقين کليات بودجه در برخي سايت‌ها منتشر شده است؛ اولا اين رأي مخفي است و کسي از رأي ديگري خبر ندارد و ثانيا تصويب کليات با ملاحظاتي صورت گرفته و ان‌شاءالله کميسيون تلفيق رسالت و مسئوليت خود را انجام خواهد داد.