نرخ رشد اقتصادي فصل پاييز بدون نفت؛ ۰.۹ درصد

تاریخ انتشار : 1398/11/21

رييس مرکز آمار ايران اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادي بدون نفت در فصل پاييز ١٣٩٨ به عدد ٠،٩ رسيد.

به گزارش ايبِنا، جواد حسين زاده جزئيات رشد اقتصادي ٩ ماه سال ١٣٩٨ و فصل پاييز سال جاري را اعلام کرد. وي با بيان اينکه ميزان محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه اول سال ١٣٩٨ به حدود ٥٠٠ هزار  ميليارد تومان (با نفت) و ٤٣٠ هزار ميليارد تومان (بدون نفت)   رسيده است، گفت: رشد اقتصادي ٩ ماه سال جاري (بدون نفت) نسبت به  دو فصل قبل بهبود يافته  و به عدد صفر درصد و در فصل پاييز سال ١٣٩٨ به عدد مثبت ٠،٩ درصد رسيده است. همچنين  رشد اقتصادي در  ٩ ماهه سال ١٣٩٨، در گروه کشاورزي، مثبت ٣.٢ درصد، در گروه صنايع و معادن (بدون نفت) مثبت ٢ در صد، خدمات منفي ٠.٢ درصد  و بخش ساختمان مثبت ٩.٦ درصد بوده است.

حسين زاده در پاسخ به اين سوال  که در محاسبه رشد اقتصادي با نفت در مقايسه با رشد اقتصادي بدون نفت، چه عواملي مد نظر قرار مي گيرد؟ پاسخ داد: در محاسبات رشد  اقتصادي  با نفت، استخراج  نفت خام و گاز  طبيعي  به عنوان يکي از زير بخش هاي اقتصادي  منظور مي شود و بايد  به اين نکته  نيز اشاره کنم که در فصل پاييز  ١٣٩٨، رشد اقتصادي با نفت با بهبود قابل توجهي نسبت به فصول قبل از  خود، به عدد منفي ١،٧ در صد رسيده است.

رييس مرکز آمار ايران در ادامه ١٣٩٨ با اشاره به اينکه در زمينه نرخ رشد بخش کشاورزي در فصل پاييز، در دو فصل بهار و تابستان با رشدهاي مثبت نسبتا بالايي مواجه بوده ايم، گفت: در فصل پاييز سال جاري به دليل خسارت هاي حاصل از  سيل  و تاثير آن بر بخش کشاورزي، اين بخش با رشد منفي مواجه بوده اما در مجموع در ٩ ماهه  سال ١٣٩٨، نرخ رشد گروه کشاورزي رشد مثبت ٣،٢ درصدي داشته است.

وي در تشريح روند رشد بخش صنايع  و معادن(بدون نفت) افزود: در کليه فصل هاي سال ١٣٩٧ و دو فصل اول سال ١٣٩٨، رشد اين بخش بي سابقه بوده و در نهايت، رشد اقتصادي  بخش صنايع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بيش از ٦ فصل به عدد مثبت  ٧،٥ درصد رسيده که اين رشد عمدتا از زير بخش ساختمان و بخش تامين آب، برق  و گاز طبيعي حاصل شده است. همچنين رشد اقتصادي  گروه خدمات با ثبت رشد اقتصادي منفي ٠.١، ٠.١ و منفي ٠.٧  درصد در فصل هاي بهار، تابستان و پاييز، در  نه ماهه سال جاري به رشد اقتصادي منفي ٠.٢ رسيده است.

حسين زاده ضمن تشريح وضعيت رشد اقتصادي کشور (با نفت) گفت: رشد اقتصادي با نفت به عدد منفي ١،٧ رسيده که نسبت به چهار فصل اخير از وضعيت بهتري برخوردار بوده است. وي در پاسخ به اين سوال که کدام يک از زير بخش هاي اقتصادي سهم بيشتري در رشد اقتصادي کشور داشته اند؟ گفت: گروه صنايع و معادن (بدون نفت)، بخش ساختمان، بخش مستغلات، کرايه و خدمات کسب و کار  و بخش کشاورزي بيشترين سهم را در ايجاد رشد اقتصادي کشور داشته اند. در ٩ ماهه  سال جاري مهمترين عامل کاهنده رشد اقتصادي کشور نيز  بخش نفت بوده است.

وي در رابطه با وضعيت سرمايه گذاري در سال جاري افزود: سرمايه گذاري متشکل از تشکيل سرمايه در ماشين آلات و تشکيل سرمايه در ساختمان است و در فصل پاييز سال جاري پس از گذشت بيش از ٦ فصل  به رشد مثبت ٠،٩ درصد رسيده که عمدتا ناشي از  تشکيل سرمايه در بخش ساختمان بوده است.