دولت بدهي داخلي خود را افزايش دهد

تاریخ انتشار : 1399/01/16

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمي اظهار داشت: در حال حاضر نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي کشور تقريبا ۴۰ درصد است که در بسياري از کشورها اين رقم بسيار بالاتر از آن است پس نبايد نگران افزايش بدهي‌هاي داخلي و سياست انبساطي باشيم.

وحيد شقاقي شهري در گفت‌وگو با ايلنا در مورد تاثيرات ويروس کرونا و کسب و کارها گفت: به نظر مي‌رسد تا کشف واکسن کرونا يعني تا يک سال آينده اين بيماري همراه مردم دنيا باشد لذا فروش و فعاليت عمده کسب و کارهاي خرد و متوسط تحت تاثير اين موضوع است البته مي‌تواند فرصت‌هايي براي اقتصاد ما نيز داشته باشد.

وي ادامه داد: کرونا مي‌تواند تلنگري به ما وارد کند تا به سمت اقتصاد ديجيتال و هوشمند حرکت کنيم، متاسفانه اقتصادهاي سنتي در شرايط کنوني دچار مشکل مي‌شوند در حالي که مشاهده مي‌شود اغلب کسب و کارهاي هوشمند رونق گرفته‌اند، به طوري که عملاً هر نهاد و سيستمي که مبتني بر اقتصاد الکترونيک است شرايط نسبتا خوبي دارد.

شقاقي تصريح کرد: الان بستر فناوري اطلاعات تا حدودي در کشور ما فراهم است و اقصي نقاط کشور  به آن دسترسي دارند بنابراين مي‌توانيم با يک نقشه راه بخشي از خدمات و کسب و کارها را به سمت اقتصاد هوشمند هدايت کنيم تا هزينه آنها نيز کاهش پيدا کند. مثلاً همين کتابفروشي‌هاي آنلاين مي‌توانند در يک فضاي کوچک امکان توليد و ارايه خدمات داشته باشند.

اين کارشناس اقتصاد فرصت ديگر کرونا را امکان گسترش صادارت برخي از اقلام مرتبط با اين بيماري دانست و افزود: هرچند بسياري از کسب و کارهاي ما دچار مشکل شده‌اند اما حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بنگاه‌ها مانند توليدکنندگان دارو، پلاستيک، شوينده‌ها و برخي محصولات کشاورزي با فروش مناسبي همراه بوده‌اند. اگر خط اعتباري بانک مرکزي به سمت اين بنگاه‌ها حرکت کند، مي‌توانند فعاليت خود را توسعه داده و علاوه بر تامين نياز داخلي، نياز کشورهاي پيرامون را نيز پوشش دهند چون اين ويروس احتمالاً با يک وقفه زماني در کشورهاي همجوار نيز امکان گسترش دارد. بنابراين اين ظرفيت صادرات در کشور ما وجود دارد که مي‌تواند ارزآوري براي ما داشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: بنده شايد در مواقع ديگر موافق سياست‌هاي انبساطي پولي نباشم اما در شرايط کنوني اين  سياست‌ها مي‌تواند راهگشا باشد هرچند که در دو سال گذشته بيشتر به سمت سياست‌هاي انقباضي حرکت کرديم. بنابراين خط اعتباري بانک مرکزي بايد به جامعه هدف اصابت کند و آن نيز نيازمند بانک اطلاعات، پايش و نظارت است تا درگير فساد نشود البته ما تجربه ناموفق تسهيلات ارزان‌قيمت را داشته‌ايم که نصيب جامعه هدف نشده است.

شقاقي با بيان اينکه بايد تلاش کنيم چرخه اقتصاد متوقف نشود، ادامه داد: در شرايط کنوني رکود به مراتب مهم‌تر از تورم است و به دليل بدهي اندک داخلي ايران نبايد چندان دغدغه سياست‌هاي انبساطي را داشته باشيم در حال حاضر نسبت بدهي داخلي به توليد ناخالص داخلي کشور تقريبا ۴۰ درصد است که در بسياري از کشورها اين رقم بسيار بالاتر از آن است پس نبايد نگران افزايش بدهي‌هاي داخلي و سياست انبساطي باشيم.

اين اقتصاددان افزود: همچنين در بخش سياست‌هاي مالي، دولت بايد تخصيص پروژه‌هاي عمراني را کامل کند يعني در کنار تسهيلات براي کسب و کارهاي خُرد، پروژه‌هاي عمراني را به کار بياندازد که اين پروژه‌ها را مي‌توان از طريق اوراق بدهي، بازار سرمايه و عرضه سهام بنگاه‌هاي دولتي تامين مالي کرد.