روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود يافت

تاریخ انتشار : 1399/05/14

مدير اداره صادرات بانک مرکزي بيان داشت: آمارها نشان مي‌دهد روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود يافته است.

به گزارش ايبنا، صمد کريمي در برنامه گفتگوي ويژه خبري سيما، گفت: بر اساس بسته جديدي که بانک مرکزي ابلاغ کرده آمارها نشان مي‌دهد روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود يافته است. ۲۵۰ فردي که به قوه قضاييه معرفي شدند، هيچ ارزي از صادراتشان به کشور بازنگردانده اند و شرکت‌هاي توليدي نيز نيستند.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: به شرکت‌هاي توليدي براي بازگرداندن ارز حاصل از صادراتشان براي کمک به توليد کشور فرصت داده ايم. وي با بيان اينکه انتظار داريم امسال ارز بيشتري وارد چرخه اقتصادي کشور از صادرات شود، ‌ بيان داشت: با بررسي آمار صادرات تا ۳۱ تير ۹۹ گروه‌هاي جديدي که تخلف ارزي دارند به قوه قضاييه معرفي مي‌کنيم.

کريمي گفت: دو هزار و ۳۸۶ صادر کننده از ۲۲ فروردين ۹۷ تا ۳۱ خرداد ۹۹ هفده و هفت دهم ميليارد يورو به چرخه اقتصادي برنگردانده اند، اما با تعامل وزارت صمت و ديگر دستگاه‌هاي نظارتي امسال ارز بيشتري از اين صادرکنندگان به چرخه اقتصادي باز مي‌گردد.

وي افزود: از ۲۵۰ متخلف ارزي‌اي که به قوه قضاييه معرفي شده اند تاکنون بيش از ۴۴۰ ميليون يورو ارز بازگشته است. کريمي گفت: بر اساس مصوبه کميته ماده ۲ شوراي عالي هماهنگي اقتصادي براي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ با کساني که هيچ ارز صادراتي‌اي بازنگردانده اند به جد برخورد مي‌شود و در بسته جديد از دريافت خدمات صادراتي محروم مي‌شوند.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: ۱۰۸ صادرکننده که ارز خود را بازگردانده اند به رييس جمهور براي تشويق معرفي شده اند و مشوق‌هاي خوبي به کساني که ارز خود را بازمي گردانند داده مي‌شود.

کريمي گفت: بر اساس پروانه‌هاي صادراتي که از گمرک گرفته ايم مشخص شد ۲۷ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است. وي افزود: ضريب ۷۰ درصد براي صادر کنندگان يعني اگر صادر کننده‌اي ۷۰ درصد ارز خود را به کشور بازگرداند ۱۰۰ درصد معافيت مالياتي دارد، اما هر صادر کننده در سامانه ما کد يونيک دارد و متعهد است از ۲۲ فروردين ۹۷ تاکنون ۱۰۰ درصد ارز خود را بازگرداند.

وي گفت: در سال ۹۷ چهارده ميليارد يورو ارز صادراتي بازنگشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نظام رتبه بندي براي صادرکنندگان ايجاد کند تا از صدور کارت‌هاي بازرگاني‌اي که منجر به باز نگشتن ارز مي‌شود جلوگيري شود.

کريمي گفت: بر اساس بررسي‌ها تا ۳۱ خرداد ۹۹ گروه پتروشيمي‌ها و ايميدرويي‌ها بيشترين درصد بازگشت ارز را به چرخه اقتصادي کشور داشته اند. ۲۵۰ متخلف ارزي‌اي که به قوه قضاييه معرفي کرديم شرکت‌هاي بازرگاني خصوصي هستند که همه کارت بازرگاني دارند.