مناطق آزاد ايران و قطر کارگروه مشترک همکاري تشکيل مي‌دهند

تاریخ انتشار : 1399/06/04

تشکيل کارگروه ميان مناطق آزاد ايران و قطر در نشست رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد قطر و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور بررسي شد.

به گزارش ايبِنا، در اين نشست که به پيشنهاد سفير جمهوري اسلامي ايران در قطر و با همکاري امور بين الملل دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به صورت ويدئو کنفرانس برنامه ريزي و برگزار شد، مرتضي بانک مشاور رئيس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با تاکيد بر اينکه ايران همواره آماده همکاري با همسايگان است و از توسعه روابط با کشور قطر استقبال مي کند؛ گفت: بسيار خرسنديم که روابط دو کشور در محدوديت ها و تحريم ها که بر هر دو کشور اعمال شده عميق تر شده است.

وي ادامه داد: ايران و قطر به جهت وجود توافقنامه هاي اساسي مانند معافيت هاي گمرکي، اخذ ماليات مضاعف و حمايت از سرمايه گذاري متقابل و کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي توانسته اند امکانات مناسبي براي همکاري هاي آتي فراهم کنند.

مرتضي بانک افزود: وجود مناطق آزاد در قطر و همچنين ۸ منطقه آزاد و ۳۲ منطقه ويژه اقتصادي در ايران مي تواند کمک موثري براي تدوام اين نوع همکاري ها باشد. در سياست ها و برنامه هاي مناطق آزاد قطر آنطور که مطالعه داشته ايم گسترش فعاليت هاي بانکي، ديجيتالي و استارتاپي در دستور کار است که اتفاقا اين راهبرد هم اکنون در مناطق آزاد ايران نيز دنبال مي شود.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اعلام اين خبر که به زودي بورس بين الملل مناطق آزاد با مرکزيت جزيره کيش آغاز به کار خواهد کرد توضيح داد: در اين بورس کليه فعاليت ها با مشخصات بين المللي و حضور سرمايه گذار خارجي پيش بيني شده و موافقت نامه آن نيز توسط سازمان بورس و دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام شده است و در آينده نزديک مذاکرات براي حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي در اين بورس آغاز خواهد شد که در اين ميان بورس کشور قطر و مناطق آزاد اين کشور نيز مي توانند در اين حوزه با مناطق آزاد ايران همکاري داشته باشند.

قطر از حضور سرمايه گذاران ايراني به ويژه سرمايه گذاران مناطق آزاد استقبال مي کند

«احمد بن محمد السيد» وزير مشاور و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد قطر با استقبال از پيشنهاد ايجاد پنجره مجازي براي کارگروه مشترک ميان دو کشور اظهار داشت: ايران در زمان تحريم هاي ظالمانه کشورهاي ديگر، در کنار قطر ايستاد و مردم قطر هيچگاه مواضع ايران را فراموش نخواهند کرد.

وي با اشاره به اينکه ايران و قطر در زمينه هاي سياسي همواره روابط خوبي داشته اند ابراز اميدواري کرد روابط دو کشور به ويژه در بخش هاي اقتصادي و سرمايه گذاري افزايش پيدا کند. «احمد بن محمد السيد» ادامه داد: مناطق آزاد ايران راهکارهاي حضور شرکت ها و سرمايه گذاران در اين مناطق را در قطر بررسي کنند تا زمينه هاي توسعه همکاري در اين بخش انجام شود. قطر از حضور سرمايه گذاران ايراني به ويژه سرمايه گذاران مناطق آزاد استقبال مي کند.

وزير مشاور و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد قطر در ادامه اين نشست ضمن دعوت از مرتصي بانک براي حضور و بازديد از منطقه آزاد اين کشور تاکيد کرد: موضوع ايجاد بورس بين الملل در مناطق آزاد ايران از جمله موضوعاتي که تمايل داريم جزئيات و اطلاعات آن را براي مطرح شدن در دولت قطر دريافت کنيم. همچنين تشکيل کارگروه فني کارشناسي براي بررسي زمينه هاي مختلف همکاري هاي اقتصادي در حوزه جذب سرمايه گذاري و خدمات در مناطق آزاد پيشنهاد خوبي است.

وي ادامه داد: اين کارگروه مي تواند در تبادل تجاري و همچنين تجارب دو طرف موثر باشد. بهتر است در ابتداي تشکيل اين کارگروه اعضا شامل کارشناسان مناطق آزاد ايران و قطر حضور داشته باشند و پس از مباحث کارشناسي اين کارگروه در ابعاد بزرگتري موضوعات را دنبال نمايد.

گفتني است، ايجاد بانک آفشور، تشکيل صندوق سرمايه گذاري مشترک براي همکاري هاي پولي و بانکي، همکاري در سرمايه گذاري مشترک در بخش هاي گردشگري، هتلينگ، شيلات، کشاورزي، گلخانه اي و فعاليت هاي نفتي و پتروشيمي از جمله پيشنهادات و موضوعاتي بود که در اين نشست مطرح شد.