واردکنندگان از ترخيص کالا بدون کدرهگيري بانکي استقبال نکردند

تاریخ انتشار : 1399/06/19

معاون فني گمرک ايران با بيان اينکه واردکنندگان از تسهيلات ترخيص کالا، بدون کد رهگيري بانکي استقبال نکردند، آخرين وضعيت کالاهاي موجود در بنادر که معطل تخصيص ارز هستند را تشريح کرد.

مهرداد جمال ارونقي در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه در تشريح آخرين وضعيت کالاهاي موجود در بنادر و گمرکات کشور، سه دسته کالاهاي اساسي، کالاهاي غيراساسي غير کانتينري و کالاهاي کانتينري را را بايد در نظر گرفت، گفت: در دسته بندي اول، کالاهاي اساسي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. از ابتداي سال جاري بيش از ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تن کالاي اساسي وارداتي به ارزش بيش از ۵ ميليارد دلار از گمرکات کشور ترخيص شده است. در حال حاضر، ميزان موجودي کالاهاي اساسي در بنادر و گمرکات کشور به بيش از ۳ ميليون و ۲۹۲ هزار تن مي‌رسد که بيش از ۲ ميليون و ۱۴۰ هزار تن از اين اقلام در بندر امام خميني (ره) دپو شده است.

معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران ادامه داد: حدود ۱ ميليون و ۴۰۰ هزارتن از موجودي کالاهاي اساسي را ذرت به خود اختصاص داده است. قسمتي از کالاهاي اساسي که در حال حاضر ترخيص نشده اند، در انتظار تأمين ارز مي‌باشند؛ بعضي از اين اقلام بصورت اعتباري خريداري شده و به بنادر حمل شده اند و اسناد مالکيت نيز در اختيار خريدار داخلي قرار دارد و در خصوص مقداري از اين کالاها، هنوز مالکيت به صاحب کالا منتقل نشده است.

از تسهيلات ترخيص کالا، بدون کد رهگيري بانکي استقبال نشد

ارونقي اظهار داشت: عليرغم اينکه گمرک، بانک مرکزي و وزارت صمت، ترخيص ۵ قلم کالاي اساسي «ذرت، جو، کنجالۀ سويا، دانه‌هاي روغني و روغن خام» را بدون ارائه کد رهگيري بانک بلامانع اعلام نموده اند اما به نظر مي‌رسد صاحبان کالا علاقه‌اي به ترخيص اين اقلام تا تأمين ارز اين کالاها ندارند. تعداد شناورهاي منتظر در لنگرگاه بنادر کشور ۱۸ فروند کشتي حاوي ۹۱۲ هزار تن کالاي اساسي و تعداد شناورهاي در حال تخليه در بنادر ۱۰ فروند کشتي حاوي ۳۱۹ هزار تن کالاي اساسي مي‌باشد.

معاون فني گمرک درباره کالاهاي غير اساسي غير کانتينري نيز بيان داشت: در دسته بندي دوم، کالاهاي غيراساسي غيرکانتينري قرار دارد که بيش از ۸۰ درصد اين کالاها مواد اوليه و يا واسطه‌اي واحدهاي توليدي، ماشين آلات مرتبط با توليد، تجهيزات پروژه‌هاي راهبردي و ملي است. ميزان اين کالاها در بنادر و گمرکات کشور به بيش از ۳ ميليون و ۶۳۰ هزار تن مي‌رسد که در گروه کالايي ۲۱ تا ۲۷ قرار گرفته و اصلي ترين مشکل جهت ترخيص اين اقلام، عدم انتقال ارز و مالکيت اين کالاها مي‌باشد.

وي با اشاره به لزوم اختيار گمرک براي ترخيص اقلام در صف تخصيص ارز، گفت: بايد توجه داشت هيچ اختياري به گمرک در خصوص ترخيص اقلام در صف تخصيص ارز حتي بصورت درصدي داده نشده و اين امر باعث ايستايي در انجام تشريفات گمرکي و ترخيص کالاهاي اين دسته که داراي اهميت ويژه اي نيز مي‌باشند گرديده است. تشخيص اولويت ترخيص کالاهاي اين دسته مرتبط با توليد، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که فهرست اقلام مربوطه توسط گمرک و وزارت خانه مزبور احصاء و به بانک مرکزي اعلام شده که در صورت تأييد منشأ ارز اين اقلام، ترخيص اين کالاها در حداقل زمان ممکن صورت خواهد پذيرفت.

۲۰۰ هزار تن برنج در انتظار ترخيص است

ارونقي با بيان اينکه در دسته بندي سوم کالاهاي موجود در بنادر، کانتينرهاي پُر وارداتي موجود در بنادر و گمرکات مدنظر است گفت: تعداد اين کانتينرها به بيش از ۲۴ هزار دستگاه کانتينر برآورد مي‌شود. البته در داخل اين کانتينرها ممکن است علاوه بر کالاهاي از نوع اقلام دستۀ دوم، کالاهاي اساسي مانند برنج نيز موجود باشد چرا که در سال قبل، تا اين مدت زمان، بيش از ۹۵۰ هزارتن برنج از گمرکات کشور ترخيص شده بوده ليکن در سال جاري و در اين مدت زمان، فقط درحدود ۵۵۰ هزارتن برنج، از گمرکات کشور ترخيص و مابقي (بيش از ۲۰۰ هزار تن) در انتظار تخصيص ارز و متعاقب آن، تأييد منشأ ارز مي‌باشند که وفق مصوبات ستاد تنظيم بازار، مقرر شده است به قيد فوريت در اين خصوص اقدام لازم صورت پذيرد. بايد توجه داشت ترخيص کالاهاي اساسي وارداتي که داراي ثبت سفارش و قبض انبار تا تاريخ ۲۰ تير ۹۹ باشند، به صورت اعتباري سه ماهه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذير مي‌باشد و بانک مرکزي نسبت به تعهد تأمين ارز کالاهاي اساسي گروه يک، به نرخ رسمي ظرف سه ماه آينده اقدام نموده است.