رفع اشکالات محتوايي مصوبه حمايت بورس از صندوق توسعه

تاریخ انتشار : 1399/07/06

عضو شوراي عالي بورس گفت: اختصاص يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه بايد با طي مراحلي انجام و در ابتدا بايد جمله بندي يک بند از آن که مانع از اجراي مصوبه شده، اصلاح شود.

سعيد اسلامي در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره روند اختصاص يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه اظهار داشت: اختصاص يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه بايد با طي مراحلي انجام شود. در ابتدا بايد جمله بندي يک بند از آن که مانع از اجراي مصوبه شده، اصلاح شود. به دليل اشکالات در جمله بندي آن، علي‌رغم اينکه قانون مربوط به سال‌هاي گذشته بود اما تاکنون به اجرا نرسيده است.  

وي ادامه داد: بدون اصلاح اين بند، صندوق توسعه ملي الزامي براي اجرا اين بند نمي‌ديد که در حال حاضر اين جمله بندي تغيير کرده‌ است. درباره اجراي اين قانون شوراي عالي بورس هم مصوبه‌اي داشته است که قاعدتا بايد سازو کارهاي اجرايي آن هم مصوب و تدوين شود.

عضو شوراي عالي بورس افزود: به نظر مي‌رسد دولت عزم جدي براي تخصيص يک درصد از منابع صندوق  به بازار سرمايه دارد.

اسلامي تاکيد کرد: به هر حال معتقدم حمايت از بازار از طريق تزريق نقدينگي سياست درستي نيست.

وي درباره آخرين وضعيت صندوق تثبيت که قرار است اين منابع در اين صندوق سپرده‌گذاري و سرمايه گذاري کند، اظهار داشت: مصوبه اختصاص يک درصد از صندوق توسعه از سال 94 لحاظ مي‌شود و معتقدم ارايه گزارش از صندوق تثبيت يک الزام است و اين گزارش در اختيار سازمان بورس قرار دارد و بايد گزارش مفصلي در اين باره به مراجع مربوطه ارايه کند.  

عضو شوراي عالي بورس با تاييد اينکه در حال حاضر موجودي صندوق تثبيت بين 8 تا 10 هزار ميليارد تومان است، گفت: درباره بازارگرداني و بازارسازي با ارايه يک درصد از منابع، خود صندوق سازوکاري براي تصميم گيري دارد اما به نظرم در اين باره بايد گزارش مفصلي به شوراي عالي ارايه شود تا درباره اين سازو کارو نحوه بازار سازي تصميم گيري شود.  

اسلامي در پاسخ به اين سوال که درباره بازارگرداني صندوق تثبيت پس از اختصاص يک درصد منابع شبهاتي وجود دارد، ادامه داد: به هرحال اين صندوق عملا براي توسعه طراحي شده و نقش حمايتي هم در بازار دارد و نبايد عملکرد آن با چالش مواجه باشد. نظر شخصي من اين است که گزارشي از صندوق تثبيت در بازار هم منتشر شود اما اگر محرمانگي در اين گزارش‌ها وجود دارد حداقل آن را در اختيار شوراي عالي بورس بگذارند.

وي با اشاره به اطلاعات اين گزارش‌ها از صندوق تثبيت گفت: اين گزارش بايد شامل اطلاعات استراتژي‌هاي معاملاتي در بلند مدت و تاثير معاملاتي که انجام داده‌ در بازار سرمايه باشد.  

عضو شوراي عالي بورس تاکيد کرد: اگر فرض کنيم در پژوهش به اين نتيجه رسيديم که صندوق تثبيت تاثيري در روند شاخص و نقدشوندگي نداشته و ندارد در آن زمان بايد ديد اضافه کردن منابع چه کمکي مي تواند به ما بکند.

وي در پاسخ به اين سوال که اين اقدام اثر تورم‌زايي خواهد داشت، گفت: عدد اين منابع رقم بالايي نيست اما با تزريق نقدينگي موافق نيستم و معتقدم بايد در اقتصاد کشور اصلاحات ساختار صورت بگيرد در آن زمان بورس هم رونق مي‌گيرد.