اميدها به فعاليت بنگاه‌هاي اقتصادي، تقويت سرمايه‌گذاري و جهش توليد افزايش مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1399/09/10

عبدالناصر همتي در يادداشتي از عنايت رهبر معظم انقلاب به کنترل پايه پولي و نقدينگي در جهت مهار تورم و نيز همراهي دولت در تأمين کسري بودجه ۸ ماه اول سال قدرداني و تقدير کرد.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، عبدالناصر همتي، رييس کل بانک مرکزي در پست اينستاگرامي خود نوشت:

رهبر معظم انقلاب، در ديدار ۴ آذرماه ۹۹ با اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، نکات مهم و راهبردي درخصوص اقتصاد کشور بيان فرمودند. ايشان در بخشي از بياناتشان درمورد نحوه تأمين کسري بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تأکيد قرارداده و استقراض از بانک مرکزي و انتشار پول براي تأمين کسري بودجه را نفي کردند. از بابت عنايت ويژه ايشان به کنترل پايه پولي و نقدينگي در جهت مهار تورم صميمانه قدرداني ميکنم. همراهي دولت محترم در تأمين کسري بودجه ۸ ماه اول سال، از طريق انتشار اوراق بدهي و فروش سهام نيز قابل تقدير است.

 اميدوارم با توجه به مجوزهاي قانوني اخذ شده، اين روند، در ماه هاي باقيمانده سال نيز با جديت ادامه يابد تا بتوان بودجه امسال را به طور سالم و با کمترين اثرات جانبي بر اقتصاد کلان و معيشت مردم، تأمين مالي کرد. بانک مرکزي نيز با توجه به آرامش موجود در بازارها و چشم انداز آن، ضمن تقويت اقدامات و جديت براي ايجاد تعادل در بازار ارز، از کليه ابزارهاي پولي در دسترس خود، در نيل به تورم هدف گذاري شده استفاده خواهد کرد. سياست‌هاي احتياطي کلان براي جلوگيري از ناترازي سيستم بانکي و اثر آن بر متغيرهاي پولي و تورم در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد در اين راستا شوراي پول و اعتبار نيز پيشتر کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکي را به تصويب رسانده و همکاران من دستورالعمل هاي مرتبط با اين مصوبه وسقف هاي تعيين شده براي ميزان رشد دارايي بانک ها را به زودي اعلام خواهند کرد.

با توجه به تغيير قابل ملاحظه در انتظارات تورمي در هفته هاي اخير، اميد مي رود که با اين اقدامات، التهابات و ناطميناني هاي تورمي کاهش يافته و از مسير کاهش تورم انتظاري در افق پيش رو، بستر مناسب تري براي فعاليت بنگاه هاي اقتصادي و تقويت سرمايه گذاري و جهش توليد فراهم شود.

src=https://www.sena.ir/d/2020/11/29/0/23881.jpeg