ضوابط جديد صدور چک از امروز ۲۲ آذر ۹۹ اجرا مي‌شود

تاریخ انتشار : 1399/09/22

از امروز صدور برگ چک‌هاي جديد در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک‌هاي جديد را صرفاً در وجه گيرنده مشخص ‌صادر کنند و گيرندگان چک نيز از پذيرش چک‌هاي مذکور در وجه حامل خودداري کنند.

به گزارش ايبِنا؛ بر اساس اطلاعيه هاي بانک مرکزي، از امروز شنبه (بيست و دوم آذرماه ۱۳۹۹)، ضوابط جديد صدور چک اجرا مي شود و ضروري است تمام چک‌ها در وجه ذينفع مشخص صادر شوند. 

بر اين اساس و در راستاي اجراي ماده (۲۱) مکرر قانون ياد شده، صدور برگه چک‌هاي جديد در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌هاي جديد را صرفاً در وجه گيرنده مشخص (شخص حقيقي/حقوقي) ‌صادر کنند و گيرندگان چک نيز از پذيرش چک‌هاي مذکور در وجه حامل خودداري کنند. همچنين صادرکننده چک مجاز به صدور چک به تاريخ بعد از تاريخ اعتبار چک (تاريخ قيد شده در عبارت موصوف) نبوده و گيرندگان آن نيز ملزم به کنترل تاريخ‌هاي يادشده خواهند بود.

چک‌هاي جديد که براساس ماده (۶) قانون مذکور صادر مي‌شوند، قابليت ثبت در سامانه صياد را خواهند داشت و صادرکنندگان چک مي‌توانند از طريق درگاه‌هاي بانکي و يا برنامک‌هاي موبايلي فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذي‌نفع به انضمام مبلغ و تاريخ چک را در سامانه صياد ثبت کنند. همچنين گيرندگان چک‌هاي جديد نيز مي‌توانند به طرق موصوف با استعلام وضعيت چک ثبت شده براي ايشان، مراتب تاييد دريافت چک را به سامانه صياد اعلام کنند.

انتقال چک‌هاي جديد نيز در سامانه صياد ميسر بوده، چنانچه گيرنده چک پس از تائيد اطلاعات آن متمايل به انتقال چک به شخص ديگري (شخص ثالث) باشد، اين امکان در سامانه ياد شده با ثبت مشخصات ذينفع جديد (ثبت شناسه‏/کدملي وي) ‌براي وي فراهم است. در صورت عدم ثبت انتقال چک در سامانه صياد، لازم است اطلاعات مربوط به هويت گيرنده جديد (شامل نام و نام خانوادگي/نام شرکت و شماره/شناسه ملي) در ظهر چک پشت‌نويسي‌ شود.

همچنين پيش از اين، بانک مرکزي اعلام کرده بود: به اطلاع هموطنان عزيز مي‌رساند به استناد ماده (۶) قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شوراي اسلامي، دسته چک‌هاي جديد حداکثر با مدت اعتبار ۳ ‌سال از زمان دريافت چک و با درج شناسه يکتا در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت. بدين‌نحو که در متن هر برگه چک علاوه بر درج شناسه يکتا (۱۶ رقم)، عبارت «تاريخ صدور اين برگه چک حداکثر تا تاريخ ... معتبر است» نيز قيد شده‌است.