سود مناسب در بلندمدت کسب مي‌شود

تاریخ انتشار : 1399/10/07

احمد جاويدي، بازارسرمايه را بازاري بلند مدت دانست که ضروري است سهامداران در آن صبر و حوصله باشند، همچنين حتما براي ورود به اين بازار از پول مازاد خود استفاده کنند.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، نائب رييس هيات مديره سازمان بورس در برنامه تلويزيوني «عصر سهامداري» در خصوص ضرورت ورود آگاهانه به بازارسرمايه تصريح کرد: داشتن دانش و آگاهي لازمه سرمايه‌گذاري در انواع بازارهاي مالي است و از آنجا که بازارسرمايه داراي پيچيدگي‌هاي زيادي است، آموزش مفاهيم کليدي اين بازار و و نحوه حضور در آن، لازمه کسب بازده مناسب و ريسک کمتر است.

 احمد جاويدي افزود: بازارسرمايه جزو بازارهايي است که سرمايه‌گذار مشارکت مستقيم در توليد و صنعت و پيشبرد طرح‌هاي سرمايه اي کشور دارد که نتيجه آن مشارکت مستقيم هر سرمايه‌گذار در رشد اقتصادي کشور و در نهايت رفاه عمومي است، بنابراين سرمايه گذاري در اين بازار از اهميت و جايگاه بالاتري برخوردار است.

نائب رييس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در بررسي وضعيت و جايگاه بازارسرمايه کشور در مقايسه با بازارهاي کشورهاي پيشرفته گفت: شايد به لحاظ تکنيکي با بازارهاي مالي کشورهاي پيشرفته فاصله زيادي داشته باشيم، زيرا اين کشورها تجربه و ابزارهاي بيشتري در اين حوزه دارند، اما مي‌توان گفت که بازار ما از چند منظر، بازاري منحصر به فرد در دنياست. از نظر ميزان مشارکت‌کننده در اين بازار کشور ما يکي از بي‌نظيرترين کشورهاي دنياست؛ به طوريکه حدود ۲۱ ميليون نفر سهامدار به طور مستقيم در اين بازار حضور دارند و فعاليت مي کنند.  

وي ادامه داد: با آزادسازي سهام عدالت، از حدود ۴۸ ميليون نفر دارنده سهام عدالت تعداد ۲۰ ميليون نفر وارد بازار سرمايه شده و مي توانند سهام خود را خريد و فروش کنند. جذابيت بازار در سال ۱۳۹۹، اتفاقي مهم است که اگر به طور هدفمند به سمت پروژه‌هاي توليدي کشور هدايت شود قطعا نقش قابل توجهي در رشد و آباداني کشور خواهد داشت.

جاويدي در بررسي ميزان موفقيت ابزارهاي مالي کشور بيان کرد: ابزارهايي که متکي بر عقود شرعي و منابع فقهي در کشور هستند متنوع تر از ديگر کشورهاي اسلامي اند. البته در بعضي از ابزارها مانند ابزارهاي مديريت ريسک فاصله زيادي با بازارهاي مالي پيشرفته داريم و هنوز به توسعه لازم در اين ابزارها نرسيديم، هرچند که ابزارهاي کنوني پاسخگوي نيازهاي کشور ما است. در مجموع مي توان گفت بازار سرمايه کشور عملکرد مناسبي داشته است.

وي به سرمايه‌گذاران فعال در بازارسرمايه توصيه کرد: همانطور که اشاره کردم، سرمايه گذاران حتما با آگاهي کامل وارد اين بازار شوند. در حال حاضر سايت ها و کانال هاي مراجع رسمي مانند سايت هاي شرکت بورس تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت فرابورس ايران، شرکت اطلاع رساني بورس و اوراق بهادار برخي از اين مجاري براي ارائه مطالب آموزشي هستند که سرمايه گذاران مي توانند به آنها مراجعه کنند. ضروري است افراد از حضور و معامله بر اساس سيگنال هاي تلگرامي و فضاي مجازي پرهيز کنند.