ريسک هاي سياسي مهم ترين چالش بازار سرمايه است

تاریخ انتشار : 1399/10/09

يک کارشناس بازار سرمايه، ريسک هاي سياسي را مهم ترين چالش فعلي بازار سرمايه دانست و گفت: ذات بازار سرمايه ريسک پذيري است اما موضوع اصلي اين است که کدام ريسک -سيستماتيک يا غيرسيستماتيک- در اين بازار عمل مي کند.

حسين ايزدي در گفتگو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) اظهار داشت: افت و خيز شاخص کاملا طبيعي است؛ با اين حال، برخي تصميمات يا اظهار نظرهاي نسنجيده ، روند معاملات را برهم مي زند.

وي با اشاره به روند اين روزهاي بازار گفت: با نگاهي به شرايط بازار بايد گفت بازارگردان ها اغلب نقش خود را به خوبي ايفا مي کنند، اما سهامداران نوپا با کوچکترين اتفاق واکنش شديد نشان مي دهند و  اين موضوع باعث ايجاد ترس و ترديد  مجدد در بازار مي شود.

 اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: گذر از کانال يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحدي نياز به بازه زماني مناسب و حمايت کافي دارد.  اين رفتار در ديگر بازارها مانند بازار ارز، مسکن و ... هم اتفاق مي افتد که عوامل تاثيرگذار بر آنها را بايد رويکرد سياسي و برخي  تصميمات اقتصادي دانست.

ايزدي بيان کرد: برخي معتقدند که قوانين بازارگرداني بايد تغيير کند که البته اين نقد وارد است اما فعاليت آنها نيز بايد حرفه اي تر دنبال شود تا بازار سهام رفتاري منطقي داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به ضعف عملکردي در برخي سهامداران گفت: اينکه با قيمت پايين سهم بخريم و در قيمت بالاتر بفروشيم، بازارگرداني نيست. بايد بازارسازي مناسب انجام شود، يعني سهامداران را در مسير معقول هدايت کرده و شفافيت اطلاعاتي را ارتقا دهيم تا به بازار عميق برسيم.

اين تحليلگر بازار سرمايه درباره صنايع پيشتاز بازار سهام نيز گفت: گزارش هاي ۹ ماهه ارائه شده از شرکت ها نشان دهنده فعاليت خوب آنها است. در اين بين صنايع دارويي، بانک ها و سرمايه گذاري ها بهتر از ديگر گروه ها عمل کردند .

وي افزود: در مواردي هم شاهد هستيم چندين شرکت بزرگ اما ورشکسته همچنان به عنوان ليدر بازار شاخص را بالا و پايين مي کشند، در صورتي که اين شرکت ها با توجه به صورت هاي مالي و عملکردهايشان، مي توانند از بورس اوراق بهادار اخراج شوند.

 ايزدي خاطر نشان کرد: سهامداران در انتخاب سهام پرتفوي خود بايد تحليل صحيح داشته باشند  و به شرکت هاي شکست خورده جهت ندهند و آنها را به عنوان پيشتاز بازار مطرح نکنند؛ چرا که اين شرکت ها با مشکلات مديريتي، سرمايه و ... همراه هستند و انتخاب امني براي سرمايه گذاري به شمار نمي روند.