آيا سرمايه گذاري روي سکه وطلا همچنان جذاب است؟

تاریخ انتشار : 1399/10/22

با ورود قيمت سکه براي اولين بار به کانال ۱۶ ميليون تومان براي بسياري از سرمايه گذاران اين سوال مطرح است که آيا همچنان خريد سکه جهت سرمايه گذاري توجيه پذير است يا خير؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به بررسي عوامل موثر بر قيمت سکه بپردازيم.

قيمت جهاني انس طلا و قيمت دلار مهمترين عوامل موثر بر قيمت طلا در ايران است به همين خاطر اگر فردي تصميم بر سرمايه گذاري روي طلا دارد بايد بتواند يک تصوير روشن از آينده اين دو عامل داشته باشد. در مورد سکه عامل مهم ديگري نيز وجود دارد وآن هم حباب سکه است و وابسته به شدت تقاضا مي تواند در دامنه مثبت يا منفي نوسان کند. براي مثال اگر تقاضا براي خريد سکه افزايش پيدا کند قيمت بازاري سکه مي تواند به واسطه اين شدت تقاضا از قيمت ذاتي خود فاصله گرفته و بالاتر از آن معامله شود که به آن حباب سکه مي گويند. خالي از لطف نيست که مروري بر محاسبه قيمت طلا  داشته باشيم:

براي محاسبه قيت طلا در ايران از انس (اونس) جهاني از فرمولهاي زير استفاده کنيد:

۱- يک انس طلا = ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم باعيار (۹۹۹.۹) که عيار (۲۴) هم خوانده مي شود.

۲- يک مثقال طلا = ۴.۶۰۸ گرم است.

۳- مظنه طلا درايران (که برسرزبان ها است) يعني قيمت ۴.۶۰۸ گرم طلاي ۱۷ عيار يا (۷۰۵)

۴- سکه تمام بهار آزادي (قديمي و طرح امام ) عيار (۲۱.۶) است يا همان عيار (۹۰۰) که عيار ۲۲ هم خوانده مي شود وزن هر سکه (۸.۱۳۳) گرم است.

۵- سکه نيم بهار آزادي (وزن ۴.۰۶۶۵ گرم عيار ۹۰۰ )

۶- سکه ربع بهارآزادي (وزن ۲.۰۳۲۲۵ عيار۹۰۰ )

 

با اين توضيحات مشخص مي شود که بررسي روند قيمتي دلار و انس جهاني از اهميت بالايي براي سرمايه گذاري بر روي طلا وجود دارد. با ريزش بازار سهام در هفته هاي اخير بازار ارز مجددا التهاب شديدي را تجربه مي کند و دلار رکورد هاي قيمتي جديد را تجربه مي کند . بسياري از کارشناسان بر اين باورند که قيمت فعلي دلار مي تواند بسيار شکننده باشد و با توجه به هشدار هاي رييس کل بانک مرکزي مبني بر عدم سرمايه گذاري در بازار ارز امکان تکرار وقايع مهر ماه ۹۷ براي قيمت دلار ممکن است. نمودار قيمتي دلار هم با نزديک شدن به مقاومت خود اين احتمال را قوي تر کرده است. با اين حال ممکن است با توجه به همزماني وضع جديد تحريم ها و افزايش قيمت فعلي دلار، شرايط براي افزايش بيشتر قيمت دلار و عبور از مقاومت پيش رو براي دلار فراهم شود. البته اميدواريم که اين اتفاق رخ ندهد.

طلاي جهاني که هفته هاي گذشته از ۲۰۰۰ دلار عبور کرده بود و با انتشار خبر کشف واکسن کرونا دچار افت شديد شد مجددا روند صعودي خود را در پيش گرفته است و در صورت تداوم اين رشد مي توان اهداف بالايي براي قيمت جهاني اين فلز گران ها متصور بود. از طرف ديگر با توجه به شاخص هاي اقتصاد آمريکا، به عقيده بسياري از کارشناسان آمريکا با وقوع يک بحران اقتصادي فاصله چنداني ندارد و اين خود مي تواند رشد قيمت طلا را تقويت کند.

علاوه بر همه اين ها ريسک سياسي ديگري نيز براي سرمايه گذاران در ايران وجود دارد و آن هم انتخابات آمريکا است و اين منجر شده تا بسياري از سرمايه گذاران منتظر مشخص شدن نتايج انتخابات باشند. به عقيده کارشناسان در صورت راي آوردن بايدن در انتخابات احتمال توافق مجدد ايران با آمريکا مطرح مي شود و اين مي تواند اثر مهمي را بر قيمت ارز و به دنبال آن برساير دارايي ها داشته باشد.

با اين توضيحات به نظر مي رسد که هر چند سرمايه گذاري برروي طلا براي افق ديد بلند مدت جذاب به نظر مي رسد ،اما براي کاهش ريسک سرمايه گذاري بايد منتظر اتفاقات در هفته هاي آتي ماند.

*سجاد موحد ، کارشناس بازار سرمايه

 

پ.ن: اين يادداشت حاوي اطلاعات، اخبار و نظرات کارشناس است و پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، مسوليتي در قبال انجام معاملات احتمالي با اتکا به اين يادداشت ندارد.