تراز تجاري ۱۳۰ ميليارد دلاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي

تاریخ انتشار : 1399/11/15

مشاور رييس جمهور گفت: مابه التفاوت ارزي واردات و صادرات مناطق آزاد ۹۰ ميليارد دلار مثبت است و با احتساب ۴۰ ميليارد دلار توليد داخلي، تراز تجاري اين مناطق ۱۳۰ ميليارد دلار است.

به گزارش ايبِنا به نقل از خبرگزاري صدا و سيما مرتضي بانک در سومين روز از دهه مبارک فجر با حضور در برنامه زنده تلويزيوني گفتگوي خبري ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: بنابر اعلام سازمان ملل، در دنيا ۵ هزار و ۴۰۰ منطقه آزاد، منطقه ويژه اقتصادي، منطقه پردازش کالا و محدوده گمرکي وجود دارد که از اين تعداد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، ۱۰۸ منطقه در ترکيه دو هزار و ۵۰۰ منطقه آزاد و ويژه اقتصادي در چين و ۲۶۰ منطقه نيز در آمريکا وجود دارد.

وي گفت: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد در کشور وجود دارد که ۷ منطقه بر اساس لايحه دولت ايجاد و فرودگاه امام خميني (ره) هم براساس برنامه پنجم توسعه تاسيس شده است و همچنين ۶۶ منطقه ويژه اقتصادي مصوب در کشور وجود دارد که ۳۲ منطقه فعال هستند.

مشاور رييس جمهور با اشاره به تاريخچه مناطق آزاد جهان افزود: مناطق آزاد در دنيا در سال ۱۹۴۰ فعاليت خود را آغاز کرده‌اند که ۷ دوره از جمله دوره‌هاي پردازش، توليد محور، فناوري محور در تاريخ شکل‌گيري مناطق آزاد مي‌توان برشمرد و در حال حاضر هم مناطق هوشمند و پارک‌هاي علم و فناوري در جهان در حال فعاليت هستند.

بانک با بيان اينکه در کشور ما مناطق آزاد و ويژه اقتصادي چند خصوصيت ويژه دارند گفت: اول اينکه موقعيت مناطق آزاد در کشور ما در مناطق پيراموني است. يکي از روندهايي که مي‌توانست در توسعه کشور موفق عمل کند، توسعه مناطق پيراموني کشور است که به مدد مناطق آزاد هرچه بيشتر ممکن شده است. پيش از انقلاب خيلي کمتر به مناطق پيراموني توجه مي‌شد و يکي از علت‌هاي آن نيز راهبرد نظامي بود، اما خوشبختانه بعد از انقلاب بيشتر به اين مسئله توجه شد.

وي ادامه داد: مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ما با ۱۵ کشور همسايه همجوار هستند که اگر نتوانيم هم رديف آن‌ها به پيشرفت برسيم نمي‌توانيم امنيت پايدار را فراهم کنيم. دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به ميزان صادرات و واردات از اين مناطق اشاره کرد و گفت: در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي دو هزارو ۳۰۰ واحد صنتعي و توليدي وجود دارد که در اين واحدهاي توليدي ۵۱۰ هزار نفر مشغول به کار هستند. در سال‌هاي ۹۲ تا ۹۹، ۱۰۸ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري ريالي و حدود ۲۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري ارزي در اين مناطق انجام شده است.

مشاور رييس جمهور، ميزان واردات به مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در بازه زماني سال‌هاي ۹۲ تا ۹۹ را ۴۲ ميليارد دلار اعلام کرد و افزود: ۴۰ ميليارد دلار توليدات مناطق آزاد و ويژه به سرزمين اصلي بوده و مابه التفاوت ارزي واردات و صادرات مناطق آزاد ۹۰ ميليارد دلار مثبت است و با احتساب ۴۰ ميليارد دلار توليد داخلي، تراز تجاري اين مناطق ۱۳۰ ميليارد دلار است.

وي با تاکيد بر اينکه مناطق آزاد نقش مهمي در اقتصاد کلان کشور داشته‌اند گفت: تراز تجاري مناطق آزاد کشور مثبت دو و نيم ميليارد دلار بوده است. اين در صورتي است که فقط تراز تجاري مناطق آزاد کشور را در نظر بگيريم.

مشاور رييس جمهور با اشاره به اينکه مناطق آزاد نيز در توسعه پيراموني و هم امنيت پايدار کشور تاثير دارند گفت: مثلاً منطقه آزاد قشم از ۲۰ تا ۳۰ سال پيش با امروز قابل قياس نيست. ما براي ايجاد مناطق آزاد مطالعاتمان را در دبيرخانه شورايعالي بر اساس مطالعات استان و شوراي برنامه ريزي استان پيش مي‌بريم. همچنين بر اساس سياست‌هاي کلان کشور برنامه‌ريزي‌ها را انجام مي‌دهيم. در جايي که برنامه‌اي را مناسب ديديم، با لايحه به دولت عرضه مي‌کنيم. اين مسئله پيش از آن در کارگروهي در شورايعالي مناطق آزاد بررسي مي‌شود که نمايندگان بيشتر دستگاه‌هاي کشور در آن حضور دارند.

فراز و فرود مناطق آزادوي تاکيد کرد: بررسي شرايط تصويب ۸ منطقه آزاد تجاري و صنعتي در دستور کار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار دارد. مجلس کار کارشناسي بر روي اين مناطق انجام داده است. از ايده نمايندگان مجلس مبني بر اينکه مناطق آزاد در يک چارچوب مشخص باشند استقبال مي‌کنيم.

مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، ايجاد سامانه پنجره واحد خدمات الکترونيکي در اين مناطق را از اقدامات مهم دبيرخانه شورايعالي دانست و افزود: براي سهولت فعاليت سرمايه گذاران در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در حال حاضر ۱۲۰ خدمت در قالب درگاه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ارائه مي‌شود که اين تعداد تا پايان دولت به ۲۵۰ خدمت افزايش پيدا مي‌کند که ارتباطشان با همه سازمان‌هاي دولتي برقرار است.

  •