تکاليف بودجه با کنترل رشد نقدينگي در تناقض است

تاریخ انتشار : 1399/12/18

رييس کل بانک مرکزي نسبت به تناقض تکاليف بودجه‌اي بانک مرکزي با اهداف اين بانک در کنترل رشد نقدينگي هشدار داد.

به گزارش ايبِنا، دکتر همتي، رييس کل بانک‌ مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي اعلام کرد: از اين که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبي دولت و مجلس تعيين تکليف و به تصويب نهايي رسيد جاي شکر دارد.

فارغ از محاسن و ايراداتي که مي‌توان به محتواي بودجه گرفت، يک نکته مشخص شد: همه دولت‌ها و مجالس، عليرغم انتقاد از رشد نقدينگي وتورم، حتي با پرچم اصلاح ساختاري بودجه، نهايتاً به بودجه‌اي با توان رشد بالاي نقدينگي رضايت مي‌دهند.

درحاليکه مجلس محترم همزمان در صدد تصويب طرحي، براي اصلاح ساختار اداره بانک مرکزي، با هدف تقويت استقلال و نيز پاسخگويي بيشتر بانک مرکزي است، اعداد و ارقام بودجه مصوب وتبصرہ‌هاي متعدد آن دربرگيرنده احکامي براي تکليف به بانک مرکزي و سيستم بانکي است که نتيجه آن مي‌تواند انتشار پول پرقدرت و رشد نقدينگي باشد.

کنترل نقدينگي و تورم مهم‌ترين هدف بانک مرکزي است. با توجه به امکان تشديد رشد نقدينگي از ناحيه بودجه کشور، يکي از راه‌هاي کنترل رشد نقدينگي نيز تشديد کنترل ترازنامه بانک‌ها است و اين شايد در تناقض با تکاليف بودجه و همچنين برنامه خروج از رکود قرار گيرد. بانک مرکزي اين انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسير کنترل نقدينگي و تورم پشتيبان بانک مرکزي باشند.