راهکار مهار فشارهاي خارجي بر اقتصاد

تاریخ انتشار : 1399/12/18

عضو کميسيون اقتصادي مجلس اصلاح ساختار اقتصادي کشور و تقويت دروني را باعث جلوگيري از آسيب پذيري اقتصاد از عوامل خارجي و يا کاهش اثرات آن دانست.

مهدي طغياني سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره نقش مخرب عوامل برون‌زاي اقتصاد، گفت: در اين خصوص بحث ضربه پذيري اقتصاد مطرح است، يعني اگر بخواهيم ضربه پذيري اقتصاد کمتر شود که عوامل مخرب برون زا از قبيل تحريم، کرونا و ... بر آن تاثيري نداشته يا کاهش يابد، بايد مقاومت اقتصاد را از درون افزايش داد.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به طور مثال در بحث کالاهاي اساسي مانند نهاده‌هاي دامي و ... بايد به سمت توليد در داخل رفت تا نقش عوامل خارجي نتواند صدماتي به کشور بزند و يا ضربات کاهش يابد.

وي گفت: براي ايجاد مقاومت در اقتصاد کشور بايد به سمت سياست‌ها و مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي حرکت کنيم تا اقتصاد از درون مقاوم شود و اگر توجهي به اين سياست‌ها نشود اقتصاد در مقابل عوامل برون زا ضربه پذير خواهد ماند.

طغياني تصريح کرد: هر چقدر قدرت مقاومت اقتصاد را بالا ببريم نقش مخرب عوامل برون‌زا کمتر مي‌شود و هر چقدر ضعيف‌تر عمل شود اقتصاد با مشکل روبرو خواهد شد و حتي اين مورد اهرم فشاري براي کشورهاي ديگري مي‌شود تا سياست‌هاي خودشان را تحميل کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا مي‌توان بدون توجه به عوامل برون‌زا، اقدامات در زمينه مهار تورم، حفظ ارزش ريال، کنترل نقدينگي و ... انجام داد؟ بيان کرد: يکي از اين اقدامات صادرات است؛ يعني براي مقاوم سازي اقتصاد کشور بايد صادرات کشور را بالا برد و به اين واسطه همچنين ارزآوري زيادي صورت گيرد.

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر سالي ۵۰ ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشته باشيم هيچ مشکلي در اقتصاد به وجود نمي‌آيد، حتي اگر دچار تحريم هم باشيم يعني حتي در زمان تحريم هم کشور با وارد کردن ارز به کشور مشکل داشت، اما ارزهاي صادراتي را توانستيم وارد کنيم.

طغياني در پايان گفت: بايد به سمت اصلاح ساختار اقتصادي کشور برويم تا اقتصاد مقاوم شود. همانند يک بدن وقتي مقاومت بدن افزايش يابد در مقابل بيماري‌ها سلامت خود را حفظ مي‌کند که کشور بايد به اين سمت برود.