دفاع از کارنامه بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/12/19

رييس کل بانک مرکزي تامين ارز کالاهاي اساسي،‌ دارو و نهاده‌ها، مواداوليه توليد،پشتيباني از رشد اقتصادي، کنترل نقدينگي،مهار تورم و جلوگيري از وقوع ابرتورم و...را از مهم ترين دستاوردهاي بانک مرکزي دانست.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر عبدالناصر همتي در نشست پايان سال با مديران بانک مرکزي با بيان اينکه دو سال و نيم گذشته جزو سخت ترين و بي سابقه ترين شرايط کشور از نظر فشارهاي اقتصادي و حتي سياسي بوده است گفت: اما عليرغم تمام فشارها و محدوديت ها عملکرد مجموعه بانک مرکزي در بخش هاي گوناگون قابل دفاع است و من از اين بابت از همکاران قدرداني مي کنم.

همتي با اشاره به اينکه زماني متوسط درآمد نفتي کشور بين ۴۰ تا ۶۰ ميليارد دلار بود، گفت: اما درآمد نفتي مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ميليارد دلار بوده و مخارج ارزي کشور با آن اداره شده است.

وي افزود: بخش زيادي از اين منابع نيز در دسترس نبوده که به سختي و روش هاي مختلف امکان دسترسي به انها ايجاد شده يا مي شود. همتي تصريح کرد: در حالي که تعهد بانک مرکزي براي تامين ارز در سال جاري حدود ۸ميليارد دلار بود اما ۱۰ ميليارد دلار با نرخ ارز ترجيحي تامين ارز کرده است.

وي تاکيد کرد: بانک مرکزي وظيفه خود را در حوزه ارزي عليرغم همه مشکلات به خوبي و درستي انجام داده است. همتي گفت: نرخ هاي کنوني ارز در بازار نيز ناشي از عدم اطمينان و انتظارات است وچنين نخواهد ماند

رييس شوراي پول و اعتبار ادامه داد: نرخ ارز در شهريور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسيده بود و اکنون و پس از دو سال و نيم و عليرغم تداوم تحريم وکاهش درامدهاي ارزي، تمام فشارهاي تورمي و جنگ رواني دشمن افزايش زيادي در نرخ ارز نداشته ايم و در حال حاضر نيز اگر منابع ارزي خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قيمت و ثبات بيشتر بازار ارز را داريم.

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به اينکه مقابله با رانت خواري از اهداف بانک مرکزي بوده وهست تصريح کرد:  در اين مدت يک دلار ارزپاشي صورت نگرفته و ميزان ذخاير ارزي نيز نسبت به گذشته افزايش يافته است.

همتي با اشاره به اقدامات حوزه نظام پرداخت بانک مرکزي گفت: اين حوزه به شدت تحت فشار است و تقريبا هر اتفاقي اعم از شيوع ويروس کرونا، فرار مالياتي، قاچاق، قمار و شرط بندي و پول شويي ... در کشور رخ مي دهد نظام پرداخت بانک مرکزي بايد وارد عمل شده و راهکاري بينديشد.

وي با تاکيد بر اينکه شفافيت در امور ارزي و ريالي کشور به شدت افزايش يافته است تصريح کرد: توسعه و ايجاد سامانه هاي متعدد بانک مرکزي در حوزه هاي مختلف ارزي، ريالي، تسهيلات و... شفافيت حاصل از آن نتيجه  تلاش بخش فناوري بانک مرکزي است.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: کنترل ريال در راستاي مقابله با پولشويي از افتخارات بانک مرکزي است که اگر انجام نمي شد و سامانه هاي مرتبط  توسعه نمي يافت تخلفات متعدد در حوزه هاي مختلف انجام و به ضرر عموم مردم صورت مي گرفت وکنترل بازار ارز بسيار مشکل مي شد.

همتي افزود: طي سال گذشته و امسال همزماني انتظارات تورمي، رکود ناشي از کرونا و شوک ارزي تصميم گيري بانک مرکزي در حوزه سياست پولي را بسيار سخت کرد. اما بانک مرکزي با اتخاذ تدابير مناسب در پرداخت تسهيلات کرونا و نيز حمايت از صنايع و جهش توليد عملکرد موفقي داشت.

وي تصريح کرد: يکي از بزرگترين دستاوردهاي بانک مرکزي در اين مقطع اين بود که سياست انقباضي اتخاذ نکرد ولي انتظارات تورمي را نيز کنترل کرد. همتي افزود: در حال حاضر انتظارات تورمي کنترل شده که شاخص آن کنترل رشد پول است که از ۸۹ درصد به ۵۶ درصد رسيده است.

همتي با اشاره به رشد مثبت اقتصادي کشور در ۹ ماه ابتدايي سال جاري تاکيد کرد: اين شاخص در کل سال نيز مثبت خواهد بود که با توجه به وقوع کرونا و مقايسه با وضعيت ساير کشورها قابل قبول است.

رييس کل بانک مرکزي، با تاکيد بر اينکه هشدارهاي لازم را در خصوص روند بازار سرمايه داده بود گفت: بانک مرکزي در حد توان خود از بازار سرمايه حمايت کرده که بخشي از تشديد رشد نقدينگي هم از آن سرچشمه گرفته است و حتي بانک مرکزي در سياستهاي پولي خود به دليل برخي ملاحظات ازجمله بازار سرمايه از افزايش نرخ سود پرهيز کرده است.

وي تصريح کرد: بانک مرکزي در تصميمات خود مجموعه اقتصاد کشور را در نظر گرفته و سياست هاي پولي خود را با مجموع ملاحظات دنبال کرده است. همتي با تاکيد براقدامات بانک مرکزي در راستاي کنترل ناترازي بانک ها، ادغام بانک هاي وابسته به نيروهاي مسلح و مديريت موسسات پولي  افزود: جلوگيري از ادامه بحران يک موفقيت محسوب مي شود.

وي ادامه داد: ناترازي هاي سيستم بانکي مربوط به يک سال و دو سال نيست و سابقه چندين ساله دارد و مقايسه وضعيت فعلي ترازنامه بانک ها با دو سال و نيم پيش بيانگر دستاوردهاي مهم بانک مرکزي در اين خصوص است.

رييس کل بانک مرکزي در پايان تصريح کرد: شفاف سازي، موجب تخريب از سوي مخالفين شفاف سازي مي شود. اما بانک مرکزي پذيرفته است که تخريب بشود ولي اقدام درست و اصولي در راستاي منافع کشور و مردم انجام شود.