نقدينگي ربطي به بانک مرکزي ندارد

تاریخ انتشار : 1399/12/23

يک کارشناس امور اقتصادي گفت: نمايندگان مجلس در رابطه با مشکل نقدينگي يا خود را به غفلت مي‌زنند يا شجاعت لازم براي ايستادگي در برابر هزينه‌هاي غيرموجه را ندارند.

مرتضي افقه، کارشناس امور اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره عدم کنترل افزايش نقدينگي و تورم با توجه به فشاري که بر بانک مرکزي وجود دارد، گفت: مهمترين مشکل در اين بخش اين است که منتقدان به نقدينگي درصدد رفع ريشه‌اي آن برنمي‌آيند، بنابراين کنترلي هم بر اين مسئله صورت نمي‌گيرد و تنها اين نکته تاکيد به تکرار درمي‌آيد که نقدينگي زياد است و بايد مورد نظارت قرار گيرد، اما منبع توليد آن قطع نمي‌شود و همه چيز به قوت خود باقي است.

وي درباره منبع نقدينگي ابراز کرد: منبع توليد نقدينگي به کسري بودجه برمي‌گردد و کسري بودجه هم به هزينه‌هايي مربوط مي‌شود که تاثيري بر توليد ملي ندارد. در حالت کلي اين کسري بودجه و هزينه‌ها همانطور که توضيح داده شد، منشاء نقدينگي به حساب مي‌آيد  و از آنجا که به دلايل مختلف تمايلي به حذف اين موارد در بودجه وجود ندارد، شرايط به شکل امروز در آمده است.

اين کارشناس امور اقتصادي درباره دليل عدم مديريت هزينه‌ها يادآورشد: دلايل اين مسئله روشن است. نمايندگان توانايي حذف اين ارقام را در بودجه ندارند زيرا ظاهرا قدرت بودجه‌خوارها زيادتر است، بنابراين از آنجا که توليد نقدينگي قطع نشده و اراده‌اي هم براي اين امر وجود ندارد، مدام رو به افزايش مي‌گذارد که نتيجه آن اعمال فشار بر بخش توليد و تحقق رکود خواهد بود.

افقه در خصوص تناقض‌هاي موجود در رابطه با اختيارات بانک مرکزي(تامين بخشي از نيازهاي منابع هدفمندي و طرح افزايش استقلال بانک مرکزي) بيان کرد: همانطور که در بالا اشاره شد مجلس به دنبال مديريت منابع کسري بودجه حرکت نمي‌کند و تلاشي بابت کاهش هزينه‌هاي غير مولد ندارد. متاسفانه چنانچه به رديف‌هاي هزينه‌هاي غيرمولد نگاه شود، مشاهده خواهد شد که انبوهي از رديف‌هاي هزينه وجود دارد که تاثيري مستقيم يا غير مستقيم بر رفاه و توليد ملي ندارد.

وي در ادامه افزود: مجلس به دنبال کاهش اين موارد پيش نمي‌رود، همين بي‌توجهي تورم را افزايش مي‌دهد واز قدرت خريد مردم مي‌کاهد، منتها از آنجا که بسيار علاقمندند خود را طرفدار فقرا و محرومان نشان دهند و با شعار حل مشکلات آنها وارد خانه ملت شده‌اند، به بانک مرکزي فشار وارد مي‌آورند که نتيجه اين فشار هم پمپاژ نقدينگي است.

اين کارشناس امور اقتصادي درباره مورد سوال قرار گرفتن بانک مرکزي با توجه به نوع رفتار مجلس تصريح کرد: نمايندگان مجلس در اين رابطه يا خود را به غفلت مي‌زنند زيرا ريشه نقدينگي ربطي به بانک مرکزي ندارد و به طورمستقيم به فشار هزينه‌اي در بودجه ارتباط پيدا مي‌کند، يا همانطور که مطرح شد شجاعت لازم براي ايستادگي در برابر هزينه‌هاي غيرموجه را ندارند. بنابراين به فرافکني رو مي‌آورند و از آنجا که فصل انتخابات هم در راه است، طرح چنين موضوعاتي بسيار مهم شمرده مي‌شود.

افقه درباره پيش‌بيني اقتصادي سال آينده چنين توضيح داد: سال آينده درصورتيکه مشکل تحريم و بحث FATF به قوت خود باقي بماند، سخت خواهد بود زيرا هر اندازه ذخيره هم در اين چند سال تحريم‌ها داشتيم، براي تامين کسري بودجه مصرف شد و کفگير به ته ديگ رسيده است، بنابراين بدون ترديد فشار بسيار زيادي به مردم و قشر محروم جامعه وارد خواهد شد.