کارنامه قابل دفاع بانک مرکزي در سال ۹۹

تاریخ انتشار : 1399/12/27

يک نماينده مجلس با اشاره به عملکرد امسال بانک مرکزي در تامين ارز مورد نياز واردات کالاهاي اساسي، مهار نقدينگي و جلوگيري از بروز ابرتورم را از اقدامات مهم اين بانک برشمرد.

شهباز حسن‌پوربيگلري، عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره راه‌هاي جلوگيري از روي دادن ابرتورم در سال ۱۴۰۰ با توجه به کسري بودجه و قابليت رشد نقدينگي گفت: سال ۹۹ مسئولان نظام با مشکلات و معضلات عديده‌اي روبرو بودند که بحث کرونا يکي از همين موارد است. گسترش ويروس کوويد ۱۹ بسياري از کشورها را فلج کرد، اما به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزي مجموعه دست اندرکار در اين زمينه موفق شديم با تمام سختي‌ها، خوشي‌ها و ناخوشي‌ها اين سال را با کارنامه قابل قبولي به آخر برسانيم.

وي در ادامه اضافه کرد: براي سال ۹۹ ابرتورمي مورد پيش‌بيني قرار گرفته بود که گذر از آن را گرچه غيرممکن اعلام نکردند، اما بسيار سخت عنوان شد، در هر صورت آن ابرتورم کشور را درگير نکرد. البته جمله فوق به اين معنا نيست که مردم به لحاظ تورم فاقد مشکل و گرفتاري هستند، ولي بانک مرکزي موفق شد ارز مورد نياز مايحتاج و معيشت مردم را از طريق فراهم کردن بخشي از اقلام کالاهاي اوليه براي کارخانجات فراهم آورد، از همين جهت بايد به تمامي تلاشگران عرصه اقتصادي خسته نباشيد و دست‌ مريزاد گفت.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس ضمن اشاره به شرايط اقتصادي در سال ۱۴۰۰ يادآور شد: مديريت اقتصادي سال آينده نياز به يک هماهنگي، انسجام و وحدت بيشتري نسبت به سال جاري در کشور دارد تا بتوان جلوي گراني‌ها و تورم لجام گسيخته را گرفت و آن را به کنترل در آورد. از اين جهت بايد به همکاران در بانک مرکزي اعتماد کرد تا بتوانند با همراهي ساير وزارتخانه‌ها مخصوصا صمت، جهاد و اقتصاد همچنين رايزني‌هاي مراجع ديپلماسي کشور در وزارت امور خارجه براي آزاد شدن ارزهاي بلوکه شدن و کاربرد آن‌ها در زمينه توليد موفق شود.

بيگلري در ادامه تاکيد کرد: توليد بايد کار اصلي تمامي دست‌اندرکاران کشور قرار گيرد تا در نتيجه افزايش آن صادرات هم رونق گيرد و ارز بيشتري به کشور وارد شود تا کالاهاي مورد نياز از اين طريق به وفور در بازار يافت شود.

اين نماينده مجلس در اين رابطه اظهار داشت: براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، براي سال آينده جاي هيچ نگراني نيست و اميد مي‌رود سالي پر از خير و برکت براي ملت بزرگوار ايران باشد، حتي شايد به جرات بتوان گفت سال ۱۴۰۰ به مراتب از سال ۱۳۹۹ براي همکاران در بانک مرکزي به جهت حل مشکلات آرامش بيشتري به دنبال خواهد داشت.

وي توصيه‌هاي خود را به بانک مرکزي تحت عنوان يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس چنين بيان کرد: عملکرد بانک مرکزي تا به امروز خوب و قابل دفاع بوده است، البته هر کار بزرگي بدون ايراد نيست، اما به طور کلي کار اين نهاد پولي کشور مثبت و رو به رشد بوده و کنترل نقدينگي يکي از موفقيت‌هاي آن به حساب مي‌آيد.